Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: [Help] Dynacomp Clone  (gelezen 350 keer)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: [Help] Dynacomp Clone
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2021, 14:45:19 »
"Weerstand IC pin 5 en T5 basis: 0.350M Ohm (stijgend, begint rond 0.220M Ohm)"
Excuses! Ik bedoelde de weerstand tussen IC pin 5 en T2 Basis. Deze 2 punten behoren met elkaar verbonden te zijn.
Ik zie dat ze nu beide 2,66 V zijn (= Vb), dat is goed.
Maar even terug had je een spanning van 1.08V gemeten op de Basis van T2, dat was niet goed.

Spanningen meten kan soms wat lastig zijn als er geen goed contact wordt gemaakt, kan komen door bijvoorbeeld wat oxidatie. De meetpen stevig aandrukken en daar wat heen en weer te bewegen op het te meten punt kan helpen. Doe de meting een paar keer opnieuw om te controleren of je de juiste waarde meet.

Hier had je nog niet op gereageerd:
"Q3 C 8.6V B 60-80V E 0.0V (B moet 0 zijn)
Q4 C 8.6V B 80V E 0.0V (B moet 0 zijn)"
Wat meet je hier voor een spanning op deze Basis pinnen, vast geen 60-80V toch?
Als er geen audio signaal is, dan moeten deze Basis pinnen echt op 0V staan! R16 en R17 moeten hiervoor zorgen.

Offline gms007

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2021, 11:09:15 »
Opzich komt er dus wel geluid uit het pedaal en lijkt er ook wel compressie plaats te vinden, maar de OCD'er in mij kan er niet tegen dat de waardes niet kloppen. Dus ik ben het hele schema opnieuw bij langs gegaan en heb componenten gemeten en de onderlinge verbindingen.

Dit is dan het resultaat. Doordat mij opviel dat niet alle 1M weerstanden gelijk waren (ik heb de vorige keer alleen R12 gemeten en zag dat deze gelijk was aan de overige, vandaar gedacht dat ze overal wel dezelfde waarde zouden hebben (toptip #1 meten is weten)). Kan dit de afwijkende waardes verklaren? Dan haal ik morgen gewoon even wat nieuwe 1M weerstanden.

https://www.dropbox.com/s/w5il17gm7ux1cl8/debug.png?dl=0

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2021, 12:19:09 »
Componenten doormeten terwijl ze in het circuit gesoldeerd zijn is lastig. Meestal geeft het een verkeerde waarde zoals bij hoge weerstandswaarden. Eigenlijk moet je dan 1 kant losmaken van het circuit en opnieuw meten.