Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Victory Sheriff 44 met vreemde bijgeluiden  (gelezen 6922 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Victory Sheriff 44 met vreemde bijgeluiden
« Gepost op: 21 september 2021, 21:35:56 »
Sinds een paar maanden heb ik last van vreemde bijgeluiden die uit mijn Victory-amp komen.
Meestal doet het euvel zich voor na ongeveer een uur spelen. Het geluidsniveau is hierbij niet relevant. Zowel op laag- als op podiumvolume, kan het verschijnsel zich voordoen.
Het is een geluid dat zich als het ware opbouwt. Het begint heel zacht en wordt dan luider tot een constant niveau is bereikt. Het lijkt op oscillatie maar het is geen fluittoon.
Als ik de master van de amp verder opendraai wordt het bijgeluid ook luider. Het geluid klinkt fonetisch een beetje als " priiiiieeeuuuuw" , en dat dan lang aanhoudend.
Het vreemde is dat, wanneer ik de gitaarkabel uit de input van de amp trek, het bijgeluid aanhoudt. Plug ik nu kort daarna weer in, verdwijnt het bijgeluid weer een tijdje. Ook als ik schakel tussen fixed- en cathode-bias, is het geluid even weg.
Of ik al dan niet mijn effectenbak tussen gitaar en amp schakel maakt geen verschil.
Ik heb hierover met de tech-support van de fabrikant gemaild, maar zijn tips hebben nog niet geholpen.
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
buizen verwisseld,
de biasbalans van de eindbuizen opnieuw afgeregeld,
de veertjes in de buisvoeten strakker gemaakt,
de pinnen van de buizen en de buisvoeten gereinigd en de componenten in de amp visueel gecheckt.
Daarbij zie ik bijvoorbeeld geen opbollende elco's.
Ook zijn de beide inputs gereinigd alhoewel ik daar niet veel van verwachtte.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb evt een mp3 bestand met de opgenomen bijgeluiden, maar deze is te groot om hier als bijlage mee te sturen. (1,06 MB)
« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 21:49:11 door Burny Lawsuit »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Victory Sheriff 44 met vreemde bijgeluiden
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2021, 13:01:32 »
Je zou met een osciloscoop of audioprobe kunnen meten waar in de buizenversterker het bijgeluid ontstaat. Dan kun je het probleem beter localiseren.
Zorg er dan wel voor dat je audioprobe condensator voldoende hoge spanning van de buizenversterker aankan.
Als er een FX loop is, kun je voorversterker en eindtrap al makkelijk gescheiden testen.
Het geluidbestand met het bijgeluid zou je misschien in Soundcloud kunnen uploadeden en dan hier een linkje plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2021, 13:04:09 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2021, 00:15:26 »
Een scoop heb ik helaas niet. Audioproben in een amp onder spanning doe ik liever niet.
Ik liep al langer met het plan de amp  weg te brengen naar een reparateur.
Na contact met de fabrikant blijkt dat er nog fabrieksgarantie op de versterker  geldt. Ik kan hem wegbrengen baar een Nederlands service-centrum. Wordt vervolgd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2021, 14:32:32 »
Oke, dat is dan nog de beste oplossing. Ik ben heel benieuwd wat nu uiteindelijk de boosdoener is geweest. Hou ons op de hoogte.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2021, 17:17:57 »
Oke, dat is dan nog de beste oplossing. Ik ben heel benieuwd wat nu uiteindelijk de boosdoener is geweest. Hou ons op de hoogte.
Ik weet nog niet of het de beste oplossing is. Het bedrijf waar hij naar toe gaat ken ik niet.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Victory Sheriff 44 met vreemde bijgeluiden
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2022, 14:18:50 »
Jullie hebben nog een verslagje tegoed van mijn amp-reparatie.

Uiteindelijk heb ik de amp weggebracht naar Hender Amps in Meijel NB. Guus Hendriks, de eigenaar/reparateur aldaar heeft de amp een tijd met de scope en op gehoor getest. Ook daar was de klacht goed te horen. Gelukkig maar, want er is niets zo lastig als een klacht die niet meteen oproepbaar is.
De oorzaken had hij al snel gevonden: slecht schakelende inputs en versleten pre-amp en powerampbuizen. Ook waren enkele buizen microfonisch.

In overleg met Victory Amps UK zijn zowel de beide kanaalinputs, als ook alle buizen vervangen. De versterker is toen naar factory-specs afgeregeld.
Het resultaat is er naar. De amp klinkt helder, open en gedefinieerd. Beter nog dan toen hij nieuw was. Het rare bijgeluid is ook weg.
Door leveringsproblemen heeft het wel een week of zes geduurd. Op zich geen punt. Ik had toch geen gigs en een paar amps achter de hand.

Wat ik wel vreemd vind is dat alle buizen moesten worden vervangen. Ik heb de versterker nieuw gekocht en pas een jaar of twee in gebruik. Een versleten paar eindbuizen snap ik, maar pre-ampbuizen slijt je niet in twee jaar op. Al trek ik hier uitdrukkelijk niet het oordeel van Guus in twijfel.
Toen ik net na aanschaf de buizen wilde bekijken, viel het me overigens wel op dat er stof op het ampchassis lag.
De importeur verzekerde me echter dat ie hagelnieuw was.
Dat trek ik nog steeds in twijfel want de buizen waren niet origineel zoals de fabriek hem zou leveren en het vermelde bouwjaar/serienummer duiden ook niet op een nieuwe. Bovendien vangt een amp nieuw-in-doos geen stof. Dat vangt de doos op. Ik vermoed dat het een showroommodel of demo-model is geweest.
Ik heb er verder maar niet meer over gezeurd. Geen zin in welles nietes.
De reparatie en de buizen vielen overigens volledig onder de Victory-garantie. Heel bijzonder, want meestal vallen buizen alleen onder garantie bij vervoersschade van de importeur/fabriek naar de eindgebruiker.
Ik hield al rekening met € 180,- aan kosten voor de buizen. Maar dat viel dus heel erg mee. Hulde aan Victory voor dit gebaar!
En Guus bedankt voor je toewijding en goede rapportage tussentijds.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk en
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 15:01:54 door Burny Lawsuit »

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2022, 21:46:06 »
Dank voor het delen van je verslag.
Inderdaad wel raar verhaal van die versleten buizen.. Maar goed, het is nu netjes opgelost.
En goed om te horen dat je goede ervaringen hebt met Hender Amps. Zal de naam onthouden.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2022, 11:26:23 »
Fijn dat de versterker weer gerepareerd is!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2022, 17:42:37 »
Dank voor het delen van je verslag.
Inderdaad wel raar verhaal van die versleten buizen.. Maar goed, het is nu netjes opgelost.
En goed om te horen dat je goede ervaringen hebt met Hender Amps. Zal de naam onthouden.
Ja zeker een kundig persoon. Maar voor niet-garantiegevallen zoek ik het de volgende keer wel wat dichter bij huis. Hier in de buurt ken ik ook kundige buizenamp-reparateurs. Hender Amps zit nl dichtbij Eindhoven, in Meijel. Vanaf mijn huis, onder de rook van Arnhem, is het dik anderhalf uur rijden. Enkele reis. Brengen en halen kostte me dus zes uur. En zelfs diesel is duur op het moment.
Maar dat is echt mijn enige bezwaar. De dienstverlening is top.