Jullie hebben nog een verslagje tegoed van mijn amp-reparatie.
Uiteindelijk heb ik de amp weggebracht naar Hender Amps in Meijel NB. Guus Hendriks, de eigenaar/reparateur aldaar heeft de amp een tijd met de scope en op gehoor getest. Ook daar was de klacht goed te horen. Gelukkig maar, want er is niets zo lastig als een klacht die niet meteen oproepbaar is.
De oorzaken had hij al snel gevonden: slecht schakelende inputs en versleten pre-amp en powerampbuizen. Ook waren enkele buizen microfonisch.
In overleg met Victory Amps UK zijn zowel de beide kanaalinputs, als ook alle buizen vervangen. De versterker is toen naar factory-specs afgeregeld.
Het resultaat is er naar. De amp klinkt helder, open en gedefinieerd. Beter nog dan toen hij nieuw was. Het rare bijgeluid is ook weg.
Door leveringsproblemen heeft het wel een week of zes geduurd. Op zich geen punt. Ik had toch geen gigs en een paar amps achter de hand.
Wat ik wel vreemd vind is dat alle buizen moesten worden vervangen. Ik heb de versterker nieuw gekocht en pas een jaar of twee in gebruik. Een versleten paar eindbuizen snap ik, maar pre-ampbuizen slijt je niet in twee jaar op. Al trek ik hier uitdrukkelijk niet het oordeel van Guus in twijfel.
Toen ik net na aanschaf de buizen wilde bekijken, viel het me overigens wel op dat er stof op het ampchassis lag.
De importeur verzekerde me echter dat ie hagelnieuw was.
Dat trek ik nog steeds in twijfel want de buizen waren niet origineel zoals de fabriek hem zou leveren en het vermelde bouwjaar/serienummer duiden ook niet op een nieuwe. Bovendien vangt een amp nieuw-in-doos geen stof. Dat vangt de doos op.

Ik vermoed dat het een showroommodel of demo-model is geweest.
Ik heb er verder maar niet meer over gezeurd. Geen zin in welles nietes.
De reparatie en de buizen vielen overigens volledig onder de Victory-garantie. Heel bijzonder, want meestal vallen buizen alleen onder garantie bij vervoersschade van de importeur/fabriek naar de eindgebruiker.
Ik hield al rekening met € 180,- aan kosten voor de buizen. Maar dat viel dus heel erg mee. Hulde aan Victory voor dit gebaar!
En Guus bedankt voor je toewijding en goede rapportage tussentijds.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk en