Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Transistor substitutie  (gelezen 128 keer)

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
Transistor substitutie
« Gepost op: 7 oktober 2021, 12:32:28 »
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer componenten uit de markt verdwenen omdat fabrikanten met de productie ervan stoppen. Dus om de haverklap ben ik op zoek naar vervangende componenten, maar zit het meeste in mijn maag met de vervanging van transistoren. Op vele fora zie je ook deze vragen terug komen (incl. mijn vragen  :))

Maar zoals men al in de bijbel zegt... Geef de man een vis en hij kan een dag te eten. Leer de man vissen en hij heeft zijn hele leven te eten. Zodoende dat ik met dit topic nou eens wil leren hoe je goed op zoek moet gaan naar vervangende transistors! En mogelijk hebben anderen er dan ook nog wat aan.

Om goed op zoek te gaan naar een vervangend type is het volgens mij van belang om eerst te weten waarvoor hij gebruikt gaat worden in een effecten paneel. Volgens mij zijn er dan 3 voorname toepassingen:
  • Buffer
  • Gain
  • EQ/Tone

Kan iemand eens een voorzet geven welke karakteristieken (Vgs/Igss enz enz) van een transistor belangrijk zijn om een goede vervanging van een transistor te bepalen? Mogelijk ook gesplitst voor op FET en BJT als dat relevant is.