Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)  (gelezen 14658 keer)

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Gepost op: 4 november 2021, 16:44:20 »
Heeft er hier iemand toevallig een Kitty Hawk M1? Of ooit gehad met guts van de binnenkant?
Ik heb deze week namelijk een M1 overgenomen in aanvankelijk goed uitziende staat.
Wat ik heel vreemd vond, is dat de verkoper zei dat hij een combinatie van EL34 en 6L6 buizen had. Dit zou standaard niet mogelijk zijn zonder wijziging.
Qua constructie is het schema van de M1 niet heel spannend dus ik heb de gok gewaagd en de versterker gekocht.
Nu heb ik het gisteren uit elkaar gehaald en nu lijkt het alles behalve standaard.
Dingen die mij opvallen:
- de klasse A/B-schakelaar is nergens te vinden
- 2 extra ecc83 buizen
- de eindversterkerbuizen zijn met de hand bedraad in plaats van op een pcb gemonteerd
- losse print met vermogenscondensatoren en de 2 extra buizen
- aparte print met jack voor de reverb tank. Hier zit zelfs een A2030V audioversterker op?!
- het 12V-relais lijkt niet te worden gebruikt. De spoelcontacten gaan nergens heen
- Veel weerstandswaarden lijken niet overeen te komen met het schema op de site van Kitty Hawk

Dit is slechts een kleine selectie van zaken die mij direct opvallen.

Graag ben ik op zoek naar guts van een "originele" om te kijken wat hier allemaal in geknutseld is.
Wellicht moet ik reverse gaan engineren om er achter te komen wat en waarom er "gemod" is.
Dus alle info betreft deze versterker is welkom.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Re: Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2021, 21:51:36 »
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wellicht heb je hier iets aan:
Kitty Hawk, althans de fabrikant van deze amps, deed aanvankelijk de Europese productie van Mesa Boogie. Dat was goedkoper dan het verschepen van Amerikaanse amps naar Europa. Kitty Hawk had dus toegang tot originele Mesa schema’s. Misschien kun je eens kijken of de waarden die je ziet wél overeenkomen met bijvoorbeeld wen Caliber 50. Wat de reverb betreft: Kitty Hawk en Mesa reverbs klinken doorgaans niet best. Wellicht is ie daarom gemod.
Hoe klinkt de amp en zijn reverb eigenlijk?
Is er iets op tegen hem in deze staat te laten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2021, 11:40:45 »
Mijn oude Kitty Hawk Junior (die ik niet meer heb) zag er vergelijkbaar uit.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2021, 13:30:59 »
Zoiets als deze Flo?

Qua gebuikte componenten lijkt dit wel heel erg op elkaar.
Maar mijn opzet wijkt toch wel veel af van het schema. Zeker door de extra toevoeging van de 2x ECC83 buisjes.
Ook het reverb printje vind ik opmerkelijk met een audioversterker erop.
Ik zie op de bovenstaande foto hetzelfde opzetje. Waarbij dit printje door je jack connector vastzit op het chassis. Echter zie ik hier de audioversterker niet terug.
De gebruikte afgeschermde (blauwe en rode) kabels lijken ook wel overeen te komen.
Maar een oude werknemer van Kitty Hawk zegt dat er wel in gemod is en dat er maar een schema is voor de M1.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2021, 13:34:25 »
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wellicht heb je hier iets aan:
Kitty Hawk, althans de fabrikant van deze amps, deed aanvankelijk de Europese productie van Mesa Boogie. Dat was goedkoper dan het verschepen van Amerikaanse amps naar Europa. Kitty Hawk had dus toegang tot originele Mesa schema’s. Misschien kun je eens kijken of de waarden die je ziet wél overeenkomen met bijvoorbeeld wen Caliber 50. Wat de reverb betreft: Kitty Hawk en Mesa reverbs klinken doorgaans niet best. Wellicht is ie daarom gemod.
Hoe klinkt de amp en zijn reverb eigenlijk?
Is er iets op tegen hem in deze staat te laten?

Kan inderdaad eens gaan vergelijken met een Caliber 50. Misschien dat dat duidelijkheid schept. Wellicht toch eerste reverse enginering.
Ik moet de versterker nog een keer goed aan te tand voelen. Maar ik verschoot even van de 6L6 / EL34 combinatie. Dus ik heb nog niet lang durven spelen omdat dit standaard niet zou kunnen. Dus ik was heel benieuwd naar de eindversterker. En toen zag ik dat het wel meer afweek van het schema, dan alleen de eindbuizen combinatie.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2021, 16:50:29 »
Je zou contact kunnen zoeken met Fried Huigens van de bekende muziekwinkel in Hengelo. Huigens Muziek heeft een tijdje  Kitty Hawks geproduceerd. (Heruitgaven). Fried is met pensioen maar wellicht weet zijn zoon (huidige bedrijfsleider) er meer van.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2021, 20:51:53 »
Zoiets als deze Flo?

Qua gebuikte componenten lijkt dit wel heel erg op elkaar.
Maar mijn opzet wijkt toch wel veel af van het schema. Zeker door de extra toevoeging van de 2x ECC83 buisjes.
Ook het reverb printje vind ik opmerkelijk met een audioversterker erop.
Ja precies die!
De (waarschijnlijk laag vermogen) audioversterker op de reverb print is nog zo gek niet. De reverb spring wordt geloof ik graag door een stroombron aangestuurd, vandaar de audioversterker.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2021, 15:57:28 door Flo »

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2021, 12:47:36 »
Je zou contact kunnen zoeken met Fried Huigens van de bekende muziekwinkel in Hengelo. Huigens Muziek heeft een tijdje  Kitty Hawks geproduceerd. (Heruitgaven). Fried is met pensioen maar wellicht weet zijn zoon (huidige bedrijfsleider) er meer van.

Thanks voor de tip. Inmiddels contact opgenomen maar helaas konden ze me niet verder helpen. De mensen die hierbij betrokken waren zijn al vele jaren niet meer werkzaam bij Huigens. En daarmee is ook de specifieke kennis verdwenen.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2021, 12:50:31 »
De (waarschijnlijk laag vermogen) audioversterker op de reverb print is nog zo gek niet. De reverb spring wordt geloof ik graag door een stroombron aangestuurd, vandaar de adioversterker.

Dat zou wellicht een reden kunnen zijn. Heb het nog nooit eerder gezien. Zeker in ic versterker in een buizen versterker is eigenlijk vloeken in de kerk.
Maar ik zal eens kijken of ik alles op papier kan zetten hoe het nu allemaal aan elkaar zit.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2022, 20:05:21 »

Oke, ik ben weer iets verder. Ik heb de schema's gereversed engineerd. Hierbij wijkt het schema wel degelijk af van het M1 schema wat op internet rondgaat.
Ook lijkt de tda2030 er inderdaad te zitten voor de reverb.
Wat voornamelijk opvalt is de eindversterker.
Er lijkt nog een gain stage te zitten na de fase draaier. Heeft iemand dit vaker gezien?
Daarnaast zitten er 2 types eindbuizen in de eindversterker. Namelijk een paar el34 en een paar 6l6.
Nu hebben deze allemaal dezelfde bias spanning en anode spanning. Dit lijkt me niet correct.
De anode spanning is 450V en de bias -39V. Kan iemand me vertellen hoe ik dan de kathode stroom kan aflezen uit onderstaande grafieken van zowel de 6l6 als de el34?
Mocht iemands nog iets opmerkelijks zien in bovenstaande schema's dan hoor ik het graag.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2022, 21:49:15 »
Mooi werk gedaan met die schemas!  8)

>"Er lijkt nog een gain stage te zitten na de fase draaier. Heeft iemand dit vaker gezien?"
Nee, maar mss gedaan om het relatief lage signaal vanuit de Return op te krikken naar het niveau benodigd om het eindvermogen te kunnen halen. Het ziet er alleen wel vreemd en onnodig complex uit om eerst een fase-draaier te hebben en dan per fase een eigen versterker-sectie toe te voegen. Waarom niet eerst een versterker-sectie en dan de fase-draaier? Mss hadden ze 1 triode (helft van een ECC83) over?

> "Kan iemand me vertellen hoe ik dan de kathode stroom kan aflezen uit onderstaande grafieken van zowel de 6l6 als de el34?"
Volgens mij lukt dat niet direct vanwege de klasse AB instelling van de eindversterker.
Via een "bias calculator" (http://mail.robrobinette.com/Tube_Bias_Calculator.htm) kun je de gewenste bias stroom vinden voor een buis type.
Je kunt het in de versterker meten als je bijvoorbeeld 1 Ohm weerstanden toevoegd tussen de kathodes van de eindbuizen en GND.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2022, 21:57:00 »
Ah, ik had gehoopt dat zo van te voren te kunnen berekenen. Ik heb namelijk 4x octal adapter met meetsnoer (net zoals de TAD bias master) en hiermee wil ik de stroom meten. Dus dit ga ik nog doen. Zal eens kijken of ik dan terug kan herleiden hoe ze tot de kathode stroom komen. En eens vergelijken met die calculator.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2022, 13:23:05 »
Metingen gedaan op de eindbuizen. Hieronder het resultaat.

V7 - EL34
V8 - EL34
V9 - 6L6
V10 - 6L6

V7:
60W     81mA
120W   67mA

V8:
120W   68mA

V9:
120W   52mA

V10:
60W     74mA
120W   67mA

-----------------------
Meting op buis V9 wijkt wel veel af van de rest.
Voor de test V9 en V10 omgewisseld en nog eens een test gedaan op de positie van V10.

V10:
60W     60mA
120W   50mA

Lijkt wel dat deze buis niet helemaal binnen spec valt?
En de rest van de stromen, zijn deze niet heel hoog ingesteld?
Daarnaast lijken de instellingen voor zowel EL34 als 6L6 gelijk te zijn met dezelfde bias spanning. Dit klopt toch ook niet helemaal?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2022, 16:16:51 »
De bias stromen zijn veel te hoog lijkt me.
Als ik hier http://mail.robrobinette.com/Tube_Bias_Calculator.htm 450V invul en EL34 kies geeft dit 38.9mA voor 70% dissipatie.
De bias spanning is niet negatief genoeg (of je meet niet goed of de buizen zijn niet goed).

>"Daarnaast lijken de instellingen voor zowel EL34 als 6L6 gelijk te zijn met dezelfde bias spanning. Dit klopt toch ook niet helemaal?"
Mss toeval?

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2022, 09:15:02 »
Ik had net een heel mooi antwoord getikt waarbij ik je huidige plate dissipation had uitgerekend, maar toen besloot het internet er mee te stoppen. Nu de iets kortere versie:

Ik denk niet dat je met de huidige configuratie voor beide sets buizen een plate dissipation van 70% krijgt. ofwel de 6l6 is koud gebiassed of de EL34 heet.

de EL34 draaien nu op 120% plate dissipation
de 6l6 richting de 100%

Zoals Flo al aangaf moet je echt op 38.9mA uitkomen voor de EL34 (450*.0389 = 17.5W = 70% van 25W).

Heb je de rust spanning ook gemeten op de pin van de buizen? wellicht dat de grid stoppers ver uit spec liggen?
Meet de output transformator nog goed door? Een Hammond Bassman 135 OT heeft primaire kant van  2K  en een DCR van 65.7 ohm (wat je dus met je multimeter meet op de primaire kant). Lijkt me dat deze Kitty Hawk daar ook ergens in de richting van moet liggen. Met jou huidige waardes kom ik daar op 51 ohm, dus denk dat het wel goed is maar meten kan geen kwaad.

Iets wat ik niet weet, maar we wel afvraag. Kunnen deze hoge waardes ook een teken zijn van 'versleten' buizen?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2022, 09:19:52 door Buzzel »