Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)  (gelezen 14030 keer)

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
Re: Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2022, 12:11:27 »
Goed idee, of slechts twee eindbuizen voor half vermogen want het gaat hard genoeg lijkt me.
Maar dan wel de 4ohm output gebruiken voor een 8ohm speaker toch?

De bias stroom is te hoog dus de bias spanning is niet negatief genoeg (= niet laag genoeg).
Meet anders eens het bereik van de bias regeling (in standby of zonder eindbuizen). Hoe negatief is deze?
Ja inderdaad. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de biasspanning negatiever moet zijn.
Ik zal straks eens meten wat de bias spanning is in standby

Wel vreemd dat het "plotselng" meer geluid is gaan maken. Weet je precies wat er gebeurde toen dit ontstond?
Maar goed, als de spanningen allemaal nog goed zijn en de stroom correct geleverd wordt is er niet veel aan te doen en lijjkt het ding te werken.
Het enige wat ik heb gedaan tijdens het uitzoeken/testen van de versterker, is de versterker laten rusten op de trafo's. Dus met de bovenkant van de trafo op de tafel. Dus ik zat te denken dat misschien een aantal lamellen "los" zijn geraakt. Al acht ik de kans heel klein aangezien er een losse beschermkap over de voedingstrafo zit geschroefd.

Wat hoor je precies als je de reverb opendraaid, een brommmmm of een ruissssss?
Ik zal hier wel een filmpje van maken, wellicht zegt dit meer. Ook zal ik dan het geluid van de trafo laten horen.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2022, 18:03:29 »
Voor wat het waard is: twee typen eindbuizen in een eindtrap is niet heel ongebruikelijk. Mesa gebruikt in hun simul-class amps ook 5881 of 6L6 naast een paar EL34’s. In een Mk IV bijvoorbeeld. (Wel even een schakelaar omzetten) Dat heeft ook zin zeker als je half power of triode/pentode schakelopties gebruikt. Nu is Kitty Hawk niet direct een Mesa, maar wel verwant.
Wat betreft een speakermismatch: Ook hier weer Mesa als voorbeeld. Ze kunnen er goed tegen. In mijn ervaring minimaal 25 jaar. (And counting) Zolang bij een mismatch de impedantie van de speaker(combinatie) maar hoger is dan die van de uitgang vd amp.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2022, 18:15:52 »
> "Maar dan wel de 4ohm output gebruiken voor een 8ohm speaker toch?"
Klopt. Met slechts 2 eindbuizen ipv 4 wordt de speaker uitgangs impedantie 2x zo hoog.

Maar zoals Burny zegt is een mismatch van 4 Ohm naar 8 Ohm niet echt een probleem dat kan de versterker wel aan.

> "Het enige wat ik heb gedaan tijdens het uitzoeken/testen van de versterker, is de versterker laten rusten op de trafo's. Dus met de bovenkant van de trafo op de tafel. Dus ik zat te denken dat misschien een aantal lamellen "los" zijn geraakt. Al acht ik de kans heel klein aangezien er een losse beschermkap over de voedingstrafo zit geschroefd. "
Het lijkt me niet aannemelijk dat er lamellen losgeraakt zijn. Maar goed, je kunt de kap eraf halen en de boel aandraaien om te kijken of er toch iets te los is gekomen,

> "Zolang bij een mismatch de impedantie van de speaker(combinatie) maar hoger is dan die van de uitgang vd amp."
Ik had juist begrepen dat je beter een lagere speaker impedantie kan aansluiten, dus beter een 4 Ohm speaker (ipv een 16 Ohm speaker) op een 8 Ohm uitgang. De eindbuizen en OT hebben er minder "moeite" mee om kortgesloten te worden dan om een te hoge belasting (of nog erger: geen belasting) te "zien". Dat is ook de reden dat Fender de speaker uitgang naar aarde kortsluit via de speaker-jack als er geen speaker is aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2022, 19:07:30 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2022, 19:14:30 »
@Flo: Je hebt gelijk wat betreft de impedanties bij een mismatch. Ik verwar het hier met een transistoramp. Al lijden die ook niet veel schade als er geen speaker aan de eindtrap hangt bij belasting. Maar ik dacht het in mijn DC-5 handleiding te hebben gelezen. Ik ziekbhet bij h gelefenheid nog ff op.

« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 19:17:53 door Burny Lawsuit »

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2022, 21:21:51 »
Voor wat het waard is: twee typen eindbuizen in een eindtrap is niet heel ongebruikelijk. Mesa gebruikt in hun simul-class amps ook 5881 of 6L6 naast een paar EL34’s. In een Mk IV bijvoorbeeld. (Wel even een schakelaar omzetten) Dat heeft ook zin zeker als je half power of triode/pentode schakelopties gebruikt. Nu is Kitty Hawk niet direct een Mesa, maar wel verwant.

Dank voor je reactie. Echter vallen me wel wat zaken op.
Mesa gebruikt wel paren van hetzelfde type buis.
Bij de Mark IV zijn V6 en V7 een paartje 6L6. Die wel uit te schakelen zijn.
En V8 en V9 zijn een paartje EL34 of 6L6.
In mijn M1 was een 6L6 gecombineerd met een EL34. En als ik 'm dan op half vermogen zet, of zoals Mesa het noemt: class A, dan zit er in mijn geval een 6L6 gecombineerd met een EL34.
Daarnaast zie ik dat er voor de buitenste buizen in de Mesa is gekozen voor een 220K gridstopper en een 2k2 naar gnd. Bij de 2 binnenste buizen is dat niet en gaat deze met een 2k2 naar het bias punt. Zo zit dat voor alle buizen ook in mijn M1.
En als laatste zie ik dat de screen grid weerstand, ook verschillen. In de Mesa hebben de 2 binnenste een andere screen grid weerstand. Bij mij zijn die alle 1K.
Dus ik weet niet of dit alles meespeelt voor het goed functioneren van 2 verschillende buizen.
Anderzijds, wanneer er 4 6L6 buizen inzitten, dan hebben de 2 binnenste buizen ook een afwijkende instellingen ten opzichte van de buitenste. Kortom, ik weet het niet.. 8)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Reactie #35 Gepost op: 17 januari 2022, 21:43:51 »
Ja. Het is inderdaad vreemd dat de buizenparen niet van hetzelfde type buis zijn.
Meestal zijn de buitenste twee buizen en de binnenste twee elk een paar toch? 
(V6 paired V9 en V7 paired V8)

« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 21:45:52 door Burny Lawsuit »

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2022, 10:17:01 »
Ja. Het is inderdaad vreemd dat de buizenparen niet van hetzelfde type buis zijn.
Meestal zijn de buitenste twee buizen en de binnenste twee elk een paar toch? 
(V6 paired V9 en V7 paired V8)

Voor de Mesa MKIV zou ik zeggen, V6 & V7 paired en V8 & V9 paired
Voor de Kitty Hawk M1 zou ik zeggen, V7 & V10 paired en V8 & V9 paired

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2022, 18:51:23 »
Ok