Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)  (gelezen 205 keer)

Offline Ricotjuh

• Full Member
Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Gepost op: 4 november 2021, 16:44:20 »
Heeft er hier iemand toevallig een Kitty Hawk M1? Of ooit gehad met guts van de binnenkant?
Ik heb deze week namelijk een M1 overgenomen in aanvankelijk goed uitziende staat.
Wat ik heel vreemd vond, is dat de verkoper zei dat hij een combinatie van EL34 en 6L6 buizen had. Dit zou standaard niet mogelijk zijn zonder wijziging.
Qua constructie is het schema van de M1 niet heel spannend dus ik heb de gok gewaagd en de versterker gekocht.
Nu heb ik het gisteren uit elkaar gehaald en nu lijkt het alles behalve standaard.
Dingen die mij opvallen:
- de klasse A/B-schakelaar is nergens te vinden
- 2 extra ecc83 buizen
- de eindversterkerbuizen zijn met de hand bedraad in plaats van op een pcb gemonteerd
- losse print met vermogenscondensatoren en de 2 extra buizen
- aparte print met jack voor de reverb tank. Hier zit zelfs een A2030V audioversterker op?!
- het 12V-relais lijkt niet te worden gebruikt. De spoelcontacten gaan nergens heen
- Veel weerstandswaarden lijken niet overeen te komen met het schema op de site van Kitty Hawk

Dit is slechts een kleine selectie van zaken die mij direct opvallen.

Graag ben ik op zoek naar guts van een "originele" om te kijken wat hier allemaal in geknutseld is.
Wellicht moet ik reverse gaan engineren om er achter te komen wat en waarom er "gemod" is.
Dus alle info betreft deze versterker is welkom.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Re: Kitty Hawk M1 (of wat er van over is?!)
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2021, 21:51:36 »
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wellicht heb je hier iets aan:
Kitty Hawk, althans de fabrikant van deze amps, deed aanvankelijk de Europese productie van Mesa Boogie. Dat was goedkoper dan het verschepen van Amerikaanse amps naar Europa. Kitty Hawk had dus toegang tot originele Mesa schema’s. Misschien kun je eens kijken of de waarden die je ziet wél overeenkomen met bijvoorbeeld wen Caliber 50. Wat de reverb betreft: Kitty Hawk en Mesa reverbs klinken doorgaans niet best. Wellicht is ie daarom gemod.
Hoe klinkt de amp en zijn reverb eigenlijk?
Is er iets op tegen hem in deze staat te laten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2021, 11:40:45 »
Mijn oude Kitty Hawk Junior (die ik niet meer heb) zag er vergelijkbaar uit.

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2021, 13:30:59 »
Zoiets als deze Flo?

Qua gebuikte componenten lijkt dit wel heel erg op elkaar.
Maar mijn opzet wijkt toch wel veel af van het schema. Zeker door de extra toevoeging van de 2x ECC83 buisjes.
Ook het reverb printje vind ik opmerkelijk met een audioversterker erop.
Ik zie op de bovenstaande foto hetzelfde opzetje. Waarbij dit printje door je jack connector vastzit op het chassis. Echter zie ik hier de audioversterker niet terug.
De gebruikte afgeschermde (blauwe en rode) kabels lijken ook wel overeen te komen.
Maar een oude werknemer van Kitty Hawk zegt dat er wel in gemod is en dat er maar een schema is voor de M1.

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2021, 13:34:25 »
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wellicht heb je hier iets aan:
Kitty Hawk, althans de fabrikant van deze amps, deed aanvankelijk de Europese productie van Mesa Boogie. Dat was goedkoper dan het verschepen van Amerikaanse amps naar Europa. Kitty Hawk had dus toegang tot originele Mesa schema’s. Misschien kun je eens kijken of de waarden die je ziet wél overeenkomen met bijvoorbeeld wen Caliber 50. Wat de reverb betreft: Kitty Hawk en Mesa reverbs klinken doorgaans niet best. Wellicht is ie daarom gemod.
Hoe klinkt de amp en zijn reverb eigenlijk?
Is er iets op tegen hem in deze staat te laten?

Kan inderdaad eens gaan vergelijken met een Caliber 50. Misschien dat dat duidelijkheid schept. Wellicht toch eerste reverse enginering.
Ik moet de versterker nog een keer goed aan te tand voelen. Maar ik verschoot even van de 6L6 / EL34 combinatie. Dus ik heb nog niet lang durven spelen omdat dit standaard niet zou kunnen. Dus ik was heel benieuwd naar de eindversterker. En toen zag ik dat het wel meer afweek van het schema, dan alleen de eindbuizen combinatie.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2021, 16:50:29 »
Je zou contact kunnen zoeken met Fried Huigens van de bekende muziekwinkel in Hengelo. Huigens Muziek heeft een tijdje  Kitty Hawks geproduceerd. (Heruitgaven). Fried is met pensioen maar wellicht weet zijn zoon (huidige bedrijfsleider) er meer van.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2021, 20:51:53 »
Zoiets als deze Flo?

Qua gebuikte componenten lijkt dit wel heel erg op elkaar.
Maar mijn opzet wijkt toch wel veel af van het schema. Zeker door de extra toevoeging van de 2x ECC83 buisjes.
Ook het reverb printje vind ik opmerkelijk met een audioversterker erop.
Ja precies die!
De (waarschijnlijk laag vermogen) audioversterker op de reverb print is nog zo gek niet. De reverb spring wordt geloof ik graag door een stroombron aangestuurd, vandaar de audioversterker.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2021, 15:57:28 door Flo »

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2021, 12:47:36 »
Je zou contact kunnen zoeken met Fried Huigens van de bekende muziekwinkel in Hengelo. Huigens Muziek heeft een tijdje  Kitty Hawks geproduceerd. (Heruitgaven). Fried is met pensioen maar wellicht weet zijn zoon (huidige bedrijfsleider) er meer van.

Thanks voor de tip. Inmiddels contact opgenomen maar helaas konden ze me niet verder helpen. De mensen die hierbij betrokken waren zijn al vele jaren niet meer werkzaam bij Huigens. En daarmee is ook de specifieke kennis verdwenen.

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2021, 12:50:31 »
De (waarschijnlijk laag vermogen) audioversterker op de reverb print is nog zo gek niet. De reverb spring wordt geloof ik graag door een stroombron aangestuurd, vandaar de adioversterker.

Dat zou wellicht een reden kunnen zijn. Heb het nog nooit eerder gezien. Zeker in ic versterker in een buizen versterker is eigenlijk vloeken in de kerk.
Maar ik zal eens kijken of ik alles op papier kan zetten hoe het nu allemaal aan elkaar zit.