Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hulp bij kalibratie van een Deluxe Memory Man / Total Recall  (gelezen 309 keer)

Offline Ricotjuh

• Full Member
Hulp bij kalibratie van een Deluxe Memory Man / Total Recall
« Gepost op: 2 december 2021, 10:45:16 »
Heeft er iemand ervaring met de kalibratie van een Deluxe Memory Man? Of in mijn geval de Total Recall van Madbean?
Ik heb deze opgebouwd met mn3005 BBD's en wil nu de trimmers afstellen. Het liefst met functie generator en scope.
Maar helaas kom ik er niet uit. In ieder geval niet met de informatie die ik nu op het internet kan vinden.
Volgens mij krijg ik niet de juiste signalen te zien die ik moet verwachten op de meetpunten.
Nu weet ik niet of ik verkeerd zit te meten/kijken of dat er daadwerkelijk een fout in de print/componenten zit.
Dus als iemand in het bezit is van dit pedaal, of weet wat ik moet weten, je hulp is van harte welkom.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Hulp bij kalibratie van een Deluxe Memory Man / Total Recall
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2021, 11:29:59 »
Welke informatie heb je van het internet?
Wat heb je al gemeten en wat kwam daar uit?
Heb je het hoofdstuk "Biasing" in de PDF van dit project gevolgd en wat kwam daar uit?
Heb je al info / hulp gezocht op het madbean forum hierover?

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2021, 12:59:31 »
Ja je hebt gelijk, ik moet eerst wat meer informatie verschaffen alvorens een goed antwoord te kunnen geven.
Ik zal in het kort even proberen samen te vatten welke stappen ik heb ondernomen en welke problemen ik ben tegen gekomen.
Ik heb overigens mijn vraag ook gesteld op het Madbean forum, alleen heb ik het juiste antwoord nog niet gevonden.
Dus vandaar dat ik mijn beroep op jullie doe.

Schema: https://www.madbeanpedals.com/projects/_folders/Delay/pdf/Total%20Recall.pdf

Eerste instantie had ik een probleem met mijn voeding. Ik bood 24V aan vanuit mijn gestabilseerde voeding. Het is een positive ground circuit. Doordat het geheel rond de 40mA trok, stond er over weerstand R57 9.6V.
-24V - 9.6V = -14.4V. Dus te laag om aan te bieden voor de 7915. Overigens fluctueerde deze stroomafname, waardoor de spanning schommelde tussen de -14 en de -16V.
Ik had nu een EHX 24V trafo besteld. Deze levert onbelast ruim 30V. Wanneer ik deze aansluit op het pedaal zakt deze in tot -27.90V.
Op de ingang van de 7915 houd ik -20.8V over (de stroomafname verschilt ook sterk van de instellingen van de knoppen). Maar hierdoor houd ik een stabiele spanning over na de 7915; -15.14V.
Ik denk dat de 240ohm in het origineel te hoog is gekozen. Wellicht zal het in de praktijk goed gaan omdat de spanning vanuit een adapter vaak hoger is dan staat aangegeven. Maar als je daadwerkelijk 24V aanbiedt, dan is het mogelijk dat er een te hoge spanningsval over R57 valt waardoor de spanning te ver inzakt voor de 7915. Zou denk ik verstandiger zijn om voor R57 een 120ohm te nemen. Maar voor nu test ik verder met de EHX adapter.

Vervolgens wil ik de spanningen meten en vergelijken zoals aangegeven op pagina 14 van de handleiding.
Als ik dan op pin 1 van ic2 meet, blijft deze fluctueren. Net zoals eerder vermeld als voor de regelaar. Maar dan op een ander spanning. Deze spanningen zijn niet stabiel.
En dit is met meer pinnen. Als voorbeeld meet ik hier op pin 3 van de MN3005. Nu zou ik volgens de handleiding -9,71V moeten meten. Maar zoals te zien is in de video, is het niet stabiel. Dit geldt ook voor enkele andere spanningen.
https://youtu.be/f6O5aHMeq9Y

Volgens het Madbean forum zou dit correct moeten zijn. Echter valt het lastig te controleren met pagina 14.

Mijn bedoeling is om het pedaal te kalibreren met een scope. Maar ik heb ook de handleiding gevolgd. En dan krijg ik het volgende.
Instructies gevolgd zoals vermeld in de handleiding. Ik sluit vervolgens de audioprobe aan op pin3 of pin4 van IC6. Dan hoor ik een continue hoge pieptoon. Als ik dit met mijn oscilloscoop meet, zie ik het volgende plaatje.

Kloksignalen zien er goed uit. Er is geen signaal aan de ingang. Maar ik zie wel een signaal rond de 8,6 kHz. (Op pin 4 is dit ook hetzelfde maar ik zie dat mijn meetcursor niet op de goede positie staat, dus hij meet hier niet de volledige periode)
Pin 3 en 4 verschillen wel in amplitude. Ik zou hier alleen mijn delayed signaal moeten meten, toch? In dit geval zou ik niets moeten meten omdat ik geen ingang heb aangesloten.
Ik heb ook getest met ingangssignaal. Dan hoor ik inderdaad een vertraagd signaal op pin 3 en 4. Maar de hoge frequentie overheerst.

Vervolgens was dit de reactie die ik daarop kreeg:
"Depending what you are trying to achieve you need to have a signal or not.

To bias the BBD use a sine wave, increase the gain so that the wave distorts in the BBD and adjust the bias so that the wave is roughly symmetric. This depends on the delay setting, so either choose your preferred setting or set it with the pot half-way. You want to have the same headroom on both sides, using the distorted wave helps, because it definitely uses all the headroom available. The clock noise right after the BBD is normal. I prefer to measure at the input of the opamp, so that it is away enough from the output and some of the noise is gone. Do the same for the second BBD.

The gain between BBDs should be adjusted so that the second BBD sees the same voltage as the first.

To adjust the balance at the output of the second BBD I do it without signal. You will see the clock noise and you can minimize it by adjusting the trimmer. I am such a fan of this thing, that in my build I added  a trimmer right after the first BBD too. I don't think it helped though, the noise level seems to be the same.

The gain stage after the second BBD is adjusted so that you have unity gain between the two sides of the compander, if I am not mistaken.
It is basically summarized here, although here you have different BBDs. You will have to try different delay settings until you find one where most of the delay time is usable. For the noise balance, the highest delay time is suggested, since everything above 20k is not audible anyway."

Tot hier ben ik gekomen...

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2021, 16:00:06 »
Dat er wat klok signaal staat op uitgangen pin 3 en 4 van de BBD is normaal. Deze wordt later in het circuit weggefilterd.
Daarom meet je waarschijnlijk een wat fluctuerende DC spanning op pin 3 van de BBD met je multimeter.

De biasing procedure staat op pagina 11 en 12 van de handleiding.

Zijn je voedingspanning en aarde wel goed en stabiel op alle punten waar je dit kunt meten?
Wat gebeurt er als je signaal door de delay voert, werkt alles zoals het hoort? Zo niet, wat niet?
Wat zijn precies je vragen momenteel?

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2021, 22:14:01 »
Hieronder de meetwaardes.
Voedingsspanningen lijken in orde.
Wat ik graag wil weten is, hoe moeten de signalen op de scope eruit zien om de trimmers goed in te stellen.
Als ik het met een audio probe probeer te doen, zoals in de handleiding staat beschreven, dan krijg ik buiten het ingangssignaal dus ook die hoge constante frequentie te horen wat het afstellen lastig maakt. Dus ik was heel benieuwd of andere dit ook hebben.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2021, 19:36:09 »
Op de uitgangen van de BBD chips zul je altijd ook de klok frequentie horen.

Door IC3B en IC5A wordt de klok frequentie weggefilterd. Meet eens daar op IC5A pin 1 met je oscilloscoop en audioprobe. Klopt het dat de klok frequentie daar (zo goed als) weg is?

Dit is de instellings procedure uit de handleiding:
0 - Leave all the trimmers in their halfway position to start.
1 - Connect the TR PCB to your power supply. Use an audio source at the input of the circuit (J1). While you can just
strum your guitar it might be difficult to make trimmer adjustments at the same time. If you have a looper, record a
few single notes a few seconds apart and feed that into the circuit. Or, improvise with something else.
2 - Connect your audio probe to either pin3 or pin4 of IC6. Now adjust BIAS1 until you hear delay output. Adjust
BIAS1 further until you find the min and max settings where you have clean delay output. Set BIAS1 to
approximately the middle point of this range. Now make very small adjustments left and right until you find the
spot where the delay output is cleanest and strongest.
3 - Now connect your audio probe to pin7 of IC4_B. Adjust GAIN1 until the volume output is approximately the same
as the volume input on pin7 of IC6 (this balances the signal volumes between the two BBDs).
4 - Disconnect the power supply from the circuit and install IC7. Reconnect the power supply.
5 - Connect your audio probe to pin3 or 4 of IC7. Do the same type of adjustment to BIAS2 to get clean delay output.
6 - Re-connect your audio probe to pin7 of IC4_B. Make any adjustments needed to GAIN1 to reach the same
volume output you had before. This part is a bit of fine tuning between GAIN1 and BIAS2 to get the optimal result.
7 - Leave the BAL trimmer in the middle position. Connect your audio probe to pin1 of IC4_A. Adjust the GAIN2
trimmer until the output is the same or slightly above the volume input of pin7 on IC6.

Probeer eerst eens de BIAS en GAIN in te stellen van de eerste BBD, stap 0 t/m 3, ondanks dat je klok frequentie erbij hoort op de uitgang van de eerste BBD.
Lukt dit?

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2021, 21:24:00 »
Bedankt voor je reactie. Ik ga het nog eens proberen!

Offline yngwie ray halen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2021, 22:34:46 »
Een paar jaar geleden heb ik een orginele dmm nagebouwd , met twee bucket brigades.
Afstellen/calibreren was inderdaad verwarrend.
Ik had allebei de bucketbrigade chips kapot geprikt met een audio probe , foutje van 80 euro , en was achteraf helemaal niet nodig geweest.
De trim pots in het midden laten en de klok ferquentie instellen met een 240pf cap was voldoende , ik heb nog wel diverse caps geprobeerd destijds om die timing goed te krijgen , en dat heb ik gemeten met een digitale ocilliscoop waar je ook de klok frequentie mee kon meten.
Ik heb er nog een liggen , die is bijna compleet met uitzondering van de bucketbrigades. Die calibreer ik dus zonder audio probe deze keer.
Dat is alles wat ik me ervan kan herinneren zo snel.
Succes!

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2021, 12:50:58 »
De trim pots in het midden laten en de klok ferquentie instellen met een 240pf cap was voldoende , ik heb nog wel diverse caps geprobeerd destijds om die timing goed te krijgen , en dat heb ik gemeten met een digitale ocilliscoop waar je ook de klok frequentie mee kon meten.

En wat is dan de exacte klokfrequentie? Is dat tussen de 120 en de 140μs? Want zoals je is mijn scope beeld ziet, is deze 115μs. Weet niet of dit een wezenlijk verschil gaat maken?!

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2021, 17:19:17 »
Zojuist een meting gedaan. Ik had nog een BBD Probe van D_H liggen. Dus heb daar de metingen mee gedaan.
Uitgangssignaal van de eerste BBD.

Op hetzelfde punt gemeten maar de amplitude van het ingangssignaal omhoog gebracht. Hier is te zien dat het signaal begint de clippen. Met BIAS 1 zo afgeregeld dat het aan beide kanten evenveel wordt afgekapt.

Hier hetzelfde punt maar dan met een nog hogere oversturing.

De volgende punten zijn gemeten na de tweede BBD. Ook hier dezelfde procedures.
Hier een schoon signaal op de uitgang.

Hier lichtelijk vervormd.

En hier alweer verder vervormd. Maar nog wel netjes symmetrisch.

Dus volgens mij is de bias afstelling goed gedaan?!
Dan betreft de Gain afstellingen. Dit lijkt in voor de eerste trap goed te gaan. Hierbij krijg ik versterking op 1x afgesteld tussen pin 7 van ic6 en pin 7 van ic7 doormiddel van trimmer Gain 1.
Maar dan Gain 2. Wanneer ik dus de volgende stap doorloop: "Connect your audio probe to pin1 of IC4_A. Adjust the GAIN2
trimmer until the output is the same or slightly above the volume input of pin7 on IC6."  Dan zit hier een verschil. Waarbij ik 3.28V meet op pin 7 van ic 6 en 1.28V op pin 1 van ic 4.
Maar wanneer ik meet tussen de NE570 compander op pin 7 en op pin 14, dan krijg ik deze wel netjes afgesteld op een versterking van 1x doormiddel van de Gain 2 trimmer.
Welke van bovenstaande methodes is dan juist?

Offline yngwie ray halen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2021, 18:50:52 »
"En wat is dan de exacte klokfrequentie? Is dat tussen de 120 en de 140μs? Want zoals je is mijn scope beeld ziet, is deze 115μs. Weet niet of dit een wezenlijk verschil gaat maken?!"

Volgens mij heeft dat met de maximale delay tijd te maken.

Heb je nu een ontwerp met 4 bucket brigade chips (mn3008) of met twee (mn3005)?

Dit heb ik gevonden over de trimpots , die kun je prima op het gehoor afstellen (is ook een stuk minder risoco dat je ze kapot prikt)

https://www.guitarscanada.com/threads/deluxe-memory-man-chip-calibration-questions.58224/

En over de timing / clock ferquentie , misschien heb je iets aan de bijlage , het staat naast U11 , met c42 (240pf +/- 5%) kon je hem fijnstellen.
Zoals ik al zei ik had 240pf , 220pf , twee van 120pf paralel  , en nog diverse andere , geprobeerd tot ik het wel goed genoeg vond.

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2021, 18:57:38 »
Ik zal je link eens gaan doorlezen. Dank daarvoor.
Ik zal ook eens meten wat de maximale klokfrequentie is.
Het is overigens de versie met 2 mn3005 BBD's

Wat bedoel je precies met kapot prikken tijdens het meten met een probe? Hoe krijg je dit voor elkaar?
« Laatst bewerkt op: 6 december 2021, 19:12:37 door Ricotjuh »

Offline yngwie ray halen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2021, 11:54:44 »
Ik had met een audio probe op het verkeerde pinnetje van de mn3005's geprikt en toen waren ze kapot.
Ze zijn nogal esr gevoelig blijkbaar.

Ik zit zelf ook met enkele vragen over het feedback filter, maar het posten van het schema , een bmp file van 6.5mb gaat niet.

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2021, 12:03:52 »
Hierbij het door mij gebruikte schema

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2021, 12:44:59 »
> Dus volgens mij is de bias afstelling goed gedaan?!

Ja het ziet er goed uit.

> "Maar dan Gain 2. Wanneer ik dus de volgende stap doorloop: "Connect your audio probe to pin1 of IC4_A. Adjust the GAIN2
trimmer until the output is the same or slightly above the volume input of pin7 on IC6."  Dan zit hier een verschil. Waarbij ik 3.28V meet op pin 7 van ic 6 en 1.28V op pin 1 van ic 4.
Maar wanneer ik meet tussen de NE570 compander op pin 7 en op pin 14, dan krijg ik deze wel netjes afgesteld op een versterking van 1x doormiddel van de Gain 2 trimmer.
Welke van bovenstaande methodes is dan juist?"

Je wil een 1:1 doorvoer van het signaal tussen de ingangen en uitgangen van de diverse trappen in het circuit.
Met Gain 1 is je dit al gelukt.
Met Gain 2 heb je een probleem, het signaal amplitude (=volume) op de uitgang van opamp IC4A pin1 moet ongeveer hetzelfde zijn als op de ingang van de 1e BBD IC6 pin7 en de 2e BBD IC7 pin7.
Test eens of het circuit van IC4A wel goed werkt (= inverterende versterker) met een "versterking", of eigenlijk verzwakking,  tussen -100k / 680k en -200k / 680k.

Over de klokfrequentie en delaytijd uit MN3005 datasheet:
4096 stages, 10 kHz => 4096 /2 / 10.000 = 205 ms delaytijd.
10 kHz => 100 μs periodetijd van de klok.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2021, 12:46:36 door Flo »