Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Pot meter vervangen crybaby Kirk hammett  (gelezen 125 keer)

Offline Tomvr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Pot meter vervangen crybaby Kirk hammett
« Gepost op: 13 januari 2022, 19:01:37 »
Heeft iemand een idee hoe ik in mijn crybaby Kirk hammett de potmeter kan vervangen? Er zit nu een ronde hot Potz ii in van Dunlop die op 3 punten gesoldeerd is. Dunlop verkoopt deze alleen niet meer maar alleen de hot Potz ii (recht met 3 aansluitpunten). In deze crybaby zitten er geen zichtbare 3 gekleurde kabels.

Iemand ervaring of een idee hoe deze dan gemonteerd kan worden? Dunlop adviseert en geeft aan dat hij compatibel moet zijn maar vertelt niet hoe.

Groeten Tom

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: Pot meter vervangen crybaby Kirk hammett
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2022, 20:43:49 »
Ik zie niet zo goed hoe die witte ribbon kabel is gesoldeerd op de originele pot op deze foto, maar met wat aandacht kan je deze los solderen en in de zelfde orientatie op de nieuwe hotz Potz II potmeter solderen. Mogelijk moet je daarvoor wat plastic van het draad afhalen zodat je de kern netjes door de gaten in de lipjes van de nieuwe pot kan steken.

Offline Tomvr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2022, 20:51:44 »
@Buzzel, thanks. In de bijlage een betere foto van de aansluiting van de witte ribbon. Deze heeft alleen 4 aansluitpunten terwijl de nieuwe hot potz ii er drie vraagt blauw, geel en zwart. Wat zou die 4 e dan zijn?

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2022, 21:00:07 »
aaaah ik zie het, zo te zien zit die potmeter op een printplaatje gesoldeerd en daar zitten de draden ook op gesoldeerd. Nu snap ik de vraag ook beter, het is inderdaad wat verwarrend dat er 4 draden in die ribbon zitten.

Ik vermoed dat 1 van die draden er voor spek en bonen aan zit, maar dat een 3 aderige ribbon niet te verkrijgen was en er daarom voor een 4 aderige is gekozen. Je zou met behulp van een mutlimeter even kunnen doormeten welk draadje naar welke pin van de potmeter gaat. Ik heb even gekeken, die originele pot heeft ook gewoon 3 pinnen (net als elke andere pot). Dus die nieuwe pot moet zeker gaan werken.

Offline Tomvr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2022, 08:52:46 »
Thanks Buzzel ik denk dat ik het begin te begrijpen. Nu is alleen nog de vraag welke kleur bij welke aansluiting hoort. Mijn gedachte tot nu toe zie ook foto's.

De drie ronde soldeerpuntjes moet ik hebben. Er is 1 soldeerpunt die op het printplaatje als niet verbonden wordt weergegeven. Dat lijkt mij de signal ground.
Dan moet er nog zijn blue (= signal out of bandpass filter) en geel (= feedback for bandpass).
Die is lastiger. Nu zie ik op de printplaat bij een soldeerpunt dat hij op de grote printplaat doorloopt naar de input van de wah. Zou dat de blauwe kunnen zijn?

Zou top zijn als je nog even mee kan kijken. Ik zet even twee extra posts met die foto's er bij. Thanks nogmaals.

Offline Tomvr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2022, 08:54:26 »
En nog een laatste foto

Offline Andreas

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2022, 11:42:23 »

Offline Tomvr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2022, 13:15:47 »
@Andreas: helpt mij een beetje. Ben niet de meest onderlegde circuit lezer.
Ik interpreteer hem dan als volgt (zie foto).

Hoe denken jullie daarover?

Thanks

Offline Tomvr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2022, 16:11:29 »
Thanks allemaal, het is gelukt. Het was inderdaad zoals de laatste foto. Ik heb weer een crybaby zonder kraak.

Erg bedankt nogmaals. Was er zonder jullie hulp niet uitgekomen.

Groeten,
Tom

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2022, 17:59:45 »
Top! goed om te horen dat het is gelukt.