Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Seymour Duncan 805 teveel gain  (gelezen 469 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Seymour Duncan 805 teveel gain
« Gepost op: 11 april 2022, 00:18:13 »
Een Tubescreamer met een driebands-eq wie wil dat nu niet? Nou, ik ook!
Ik was een tijdje geleden op zoek naar een drivepedaal met een ingebouwde grafische eq ala het Rockett Steve Stevens signaturepedaal.
Niet kunnen vinden als verolayout helaas.
Toevallig kwam ik op YT een TS-variant van Seymour Duncan tegen. Mét driebands-eq. Da's niet een drive met een geďntegreerde grafische eq, maar het komt aardig in de richting. Ik heb altijd al het middengebied van van een TS willen afzwakken en met dit pedaal kan dat.
Afgelopen middag heb ik het Vero-layoutje gebouwd en getest
Het werkt, maar klinkt totaal niet als in de wervende YT-filmpjes.
Het probleem is dat hij veel te veel gain levert. Zelfs met de gainregelaar helemaal dicht, scheurt ie als een dolle. De bekende cleanboost met de levelregelaar voluit en de driveregelaar op nul is dus niet bruikbaar. Het is meer een distortion dan een overdrive.
Vanwege de verkrijgbaarheid van bepaalde onderdelen, ben ik hier en daar wat afgeweken van de voorgeschreven waardes.
Zo zijn er weerstanden die 2,6k moeten zijn en uiteindelijk 2,7k zijn geworden. 392k werd 390k en 16,2k werd 15k De pots voor de toonregeling zouden 20k log moeten zijn. Het werd 25k log. Ook het IC heb ik gewijzigd. In plaats van de MC33178 heb ik eerst een NE5532 gebruikt, later een TL072.
Weet iemand wat er mis gaat hier?

Ik probeer de verolayout nog even te uploaden maar de afbeelding is te groot qua bestandsgrootte. Op het moment krijg ik de afbeelding niet kleiner gemaakt want ik zit op een MAC te werken en daar kan ik wat minder goed mee overweg dan een Windows-machine. De link kopiëren lukt ook niet.

Wordt vervolgd!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Seymour Duncan 805 teveel gain
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2022, 13:04:07 »
Ik kan me niet voorstellen dat deze kleine component afwijkingen een groot effect hebben.
Waarschijnlijk heb je een soldeerfout gemaakt, aangenomen dat de minimale gain inderdaad minder hoort te zijn.
Meet en check eens rond de feedbackloop van de opamp met de clipping diodes.

De Ibanez Mostortion is trouwens ook een overdrive met 3 bands EQ die na te bouwen is.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2022, 13:08:01 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2022, 15:44:54 »
Ga ik ff checken. Thx.
De Mostortion heb ik al. Goed pedaal, mar combineert niet goed met Marshallachtige amps.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2022, 17:37:16 »
Afgelopen middag maar eens even rustig gaan zitten voor het onderhavige probleem.
Met de verolayout ernaast ben ik gaan kijken of ik de componenten wel op de juiste plek had gesoldeerd.
Na simpelweg gaatjes tellen had ik het snel gevonden: er zat een weerstand één koperbaan te ruim bevestigd. In plaats van zes gaatjes wijd, had ik hem zeven gaatjes uitgemeten.

Omdat het minder tijd kostte dan ik had verwacht, ben ik wat verschillende IC's gaan uitproberen.
Ik heb al vaker gehoord dat het uitwisselen van IC's niet zoveel uitmaakt, maarik vind achteraf het experiment erg zinvol.

Gestart met een NE 5532: Deze klinkt goed, is vrij stil qua ruis en klinkt erg veelzijdig
Een JRC 4558DD klinkt meer als een TS9 in dit circuit. Vet en middig. Door de mid-potmeter te gebruiken kun je dit soms erg aanwezige mid goed wegdraaien. Het pedaal blijft echter zeer stevig en volvet klinken. Een tikje smeuďg.

Ik heb ook een LM833 en een LM358N gebrobeerd. Deze klinken een stuk korreliger en maken van het pedaal een echte distortion. Zéér geschikt voor metalgeluiden.

De versterkers die ik heb gebruikt waren al wel oversturend ingesteld. Ik heb de 805 dus als gainbooster gebruikt.

Tot nu toe bevalt hij prima met de NE 5532, al wil ik hem nog wel een keer met de MC33178-chip horen.

Wordt vervolgd!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2022, 11:26:14 »
Fijn dat je de fout gevonden hebt en hebt kunnen oplossen.

Offline juanmoulinho

• Full Member
  • dankzij covid aan de diy
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2022, 13:06:39 »
wat me opvalt is dat ondanks de actieve tone-stack, de klassieke 720Hz roll-of in de clipping stage er nog gewoon inzit. misschien wil je die ook kunnen manipuleren, of eruit halen?
zie http://www.muzique.com/lab/fatt.htm
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 22:11:15 door juanmoulinho »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2022, 13:15:41 »
Als ik de 805 naast mijn TS 808 of TS10 beluister meen ik toch dat de 805 minder middig klinkt. Als je de midregelaar helemaal dichtdraait klinkt het zelfs scooped. De treble knop van de 805 is ook bruikbaarder dan de tone-regelaar van beide TS-en.
De link die je meestuurde werkt overigens niet.

« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 20:38:08 door Burny Lawsuit »

Offline juanmoulinho

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2022, 22:12:22 »
sorry, er was een htje teveel aan de link gaan kleven. is er nu af.
ik ga hem snel bouwen en beluisteren.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2022, 14:03:53 »
Na lang zoeken eindelijk het originele IC gevonden. De MC33178. En achteraf veel teveel omwegen bewandeld. Banzai music, waar ik wel vaker onderdeeltjes bestel, bleek hem gewoon op voorraad te hebben. Twee euro per stuk.
Zij hadden ook de voor de Ibanez Mostortion noodzakelijke CA3260. Ook maar meteen meebesteld. Wel een duur ICeetje: ik mocht een tientje aftikken.
Nu de levering afwachten.
Als ik ze heb getest doe ik er op dit forum verslag van.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2022, 10:34:52 »
Gisteravond nog even op zoek geweest naar een wat korreliger geluid.
Daarbij heb ik een TL082, een LM833 en een LM 358N gebruikt. Laatsgenoemde mag voorlopig blijven zitten. Deze klinkt vet en gruizig genoeg om in combinatie met een crunchy versterker niet dicht te smeren .

« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2022, 16:37:43 door Burny Lawsuit »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2022, 11:58:36 »
Leuke experimenten! Ik had niet verwacht dat de opamp chip zo'n klank verschil maakt, al helemaal niet bij een al oversturende versterker. Moet ik toch ook eens proberen...

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2022, 12:38:47 »
Maakt echt verschil! Let dan vooral op de gainstructuur en het frequentiespectrum van het IC.

Offline juanmoulinho

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2022, 11:09:33 »
Leuk , ben benieuwd naar je ervaringen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2022, 22:04:03 »
Nou juanmolinho, daar komt ie dan:
Gisteravond heb ik de geplaatste chip uitgewisseld voor de inmiddels geleverde MC33178.
Die valt me zeker niet tegen. Met dit IC heb je weinig ruis, een open geluid dat niet dichtsmeert en een snijdend hoog dat je met de aanwezige treblepotmeter voldoende kunt temperen.
Met dit IC lijkt het pedaal minder op een een TS9. Minder smeuďg en het middengebied is ook minder honky. Als je een pedaal zoekt dat het midden houdt tussen een transparante overdrive en een mid-heavy Tubescreamer, is de 805 mét MC33178 een absolute aanrader m.i.
De 805 met een TL082 als opamp komt overigens aardig in de buurt. Weinig ruis en een open sound.
Tóch geef ik voor mijn doeleinden de voorkeur aan het korrelige geluid van een LM358N. Deze houdt een reeds oversturende Marshallachtige amp beter overeind qua sound. Meer punch in het midlaag en niet teveel compressie van het pedaal zijn voor mij doorslaggevend in deze combinatie.
Als ik de 805 met LM358N voor een mediumgain oversturende Mesa met 5-band  graphiq eq zet krijg ik moeiteloos het vette rollende metalgeluid van John Sykes. Bekend van het fameuze 1987 album van Whitesnake. Voor mij live erg bruikbaar

Offline juanmoulinho

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2022, 22:40:40 »

Nou juanmolinho, daar komt ie dan:

Te gek dankje voor alle details!

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk