Hallo Newtoners
Ook ik ben weer met enkele experimenten bezig. Eén daarvan is dat ik aan het proberen ben om een effecten loop toe te voegen aan een Deluxe Memory Man die er geen heeft.
De huidige DMMTT hebben een ingebouwde maar de klank van die oude is gewoon onovertroffen voor mij.
Het uiteindelijk doel is een effecten loop in de deluxe memory man in te bouwen met volgende zaken:
-een send circuit dat een correcte uitgangsimpedantie heeft om externe effecten in te zetten
-een return circuit dat een correcte ingangsimpedantie zet, evt wat extra gain heeft met een opamp en potmeter om volume drops op te vangen of weg te regelen, en fase te corrigeren van externe effecten.
Ik heb al wat bestaand leesvoer doorgenomen van effecten die een modificatie tot effecten loop hebben gehad.
Om een referentie van het schema waar ik mee bezig ben ook mee te delen:
https://i.imgur.com/ozlqtRO.pngMijn eerste keuze om de effecten loop in de DMM in te planten, was om dit voor de Compander (NE570 of SA571) te doen. Ik vermoed dat het nog wel een voordeel is om een phaser, flanger of pitcher voor de compressor te plaatsen.
Dus wat ik heb gedaan is C7 van 220nF van de print gehaald, geshielde draad vanop die twee punten uit het pedaaltje laten lopen door de direct out en deze op mijn breadboard gezet.
Als volgende stap ben ik beginnen nadenken over de send loop. Het idee is dus dat er een correcte uitgangsimpedantie wordt gezet om een extern effect mee binnen te lopen. Ik probeer heel de boel zeer exact unity gain te houden om clipping te vermijden verderop in de BBD-chips.
Ik heb de uitgangsimpedantie berekend met de Level op unity gain en dan de spanningen te meten met een 10k weerstand naar de grond en vervolgens open.
Dat zegt me dat de uitgangsimpedantie na C7, 180 Ohm is.
Aangezien dat 180 Ohm zeer laag is en de meeste effecten een uitgangsimpedantie van rond de 1k Ohm hebben.
Heb ik 1k weerstand in serie gezet (om de uitgangsimpedantie te zetten).
Ik hoop dat ik juist aan het denken ben, maar hulp is zeer welkom.
Nu stel ik me toch wel wat vragen bij de koppelcondensator die ik hier best samen mee gebruik. De bedoeling is om deze vervolgens naar de Send (vrouwelijke jack) te laten lopen.
Ik wil uiteraard dat het volledig frequentiebereik optimaal wordt doorgegeven. De meeste raden hier 10uF aan, maar dat is wel heel heftig.