Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Brom Koch Twintone clean kanaal  (gelezen 11066 keer)

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Brom Koch Twintone clean kanaal
« Gepost op: 11 juli 2022, 15:44:17 »
Hi all,
Ik heb een Koch twintone 1. Op het clean kanaal zit een flinke brom van 50 Hz. Maakt niet uit of er iets ingeplugged is of niet. Brom wordt niet beïnvloed door volume of toon knop. Enkel de rhythm / solo pot (een master control) maakt het zachter. Op het drive kanaal zit de brom niet. Heb de buizen gecheckt. Twee voorbuizen waren microphonic. De eindbuizen waren niet meer gelijk genoeg om een goede bias te vinden. Dus gekozen om alle buizen te vervangen. Daar werd vooral het drive kanaal beter van, maar de brom in de clean is niet of nauwelijks veranderd.

Volgens mij zit er een probleem tussen pin 8 of 6 van v2 en de ingang naar de  effects loop etc. Aangezien daar de beide kanalen weer bij elkaar komen. Tevens is de brom weg als ik v4 er uit haal. Geen van de andere 12AX7 buizen heeft dat effect. Ik heb de meeste aarde punten gecheckt. Buizen nog wat verwisseld.

Ik verdenk nu c7, een 22uf electrolitische condensator. Aan het eind van de voorversterking van het clean signaal. Enige kans dat ik, zonder deze al los te solderen, kan testen of het de boosdoener is? Visueel is er niks te zien.

Heeft iemand andere suggesties?

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Brom Koch Twintone clean kanaal
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2022, 17:59:48 »
Poging tot bijvoegen van het schema

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2022, 10:16:11 »
Heb je het al aan Koch zelf gevraagd met een mailtje?

Is dit het juiste schema voor jouw versterker? Bovenstaande is voor serie nrs: x1045-x1433.

Ik verdenk altijd al snel die schakelende jacks zoals de "Bright Clean" input jack, waar de aarde geschakeld wordt die naar C7 22uF en R8 100k loopt. Hang de onderkant van C7 22uF eens direct aan aarde bij R7 1k5.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 10:40:59 door Flo »

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2022, 10:45:21 »
Heb je het al aan Koch zelf gevraagd met een mailtje?

Is dit het juiste schema voor jouw versterker? Bovenstaande is voor serie nrs: x1045-x1433.

Ik verdenk altijd al snel die schakelende jacks zoals de "Bright Clean" input jack, waar de aarde geschakeld wordt die naar C7 22uF en R8 100k loopt. Hang de onderkant van C7 22uF eens direct aan aarde bij R7 1k5.

Bedankt voorje reactie.
Zoals voorgesteld, ook maar even naar Koch gemaild. Het schema is de juiste versie. Ik zal C7 eens direct aan de aarde koppelen.

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2022, 10:57:16 »
negatieve kant van C7 naar R7 maakt geen verschil

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2022, 11:57:40 »
Ik neem aan dat je de aarde kant van R7 hebt gebruikt?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2022, 12:01:02 »
Gaat de brom ook weg als je:
- V2 eruit haalt?
- De bovenkant van R10 33k aan aarde hangt?
- Het Clean Volume P4 dicht draait (=Grid V2B aan aarde)?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 12:06:53 door Flo »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2022, 12:08:22 »
Met een audio probe zou je kunnen luisteren (na de koppelcondensatoren) waar de brom precies ontstaat.
Of heb je een osciloscoop, dan kun je het brom signaal visueel opsporen.

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2022, 12:36:26 »
Ik neem aan dat je de aarde kant van R7 hebt gebruikt?

zeker

Citaat van: Flo
Gaat de brom ook weg als je:
- V2 eruit haalt?
- De bovenkant van R10 33k aan aarde hangt?
- Het Clean Volume P4 dicht draait (=Grid V2B aan aarde)?

helaas geen verschil, enkel met v2 er uit iets minder ruis, maar de brom lijkt niet veranderd

Citaat van: Flo
Met een audio probe zou je kunnen luisteren (na de koppelcondensatoren) waar de brom precies ontstaat.

Scope heb ik niet. Audio probe zal ik eens proberen. Wat zijn de koppelcondensatoren?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2022, 13:12:36 »
Als de brom niet weggaat als je de bovenkant van R10 33k aan aarde hangt, dan zit het probleem niet in het Clean kanaal maar daarna (Relais 1, FX-Reverb sectie, poweramp).
Om dat nog beter te testen kun je de bovenkant van R40 220k aan aarde hangen (= + ingang opamp IC1A). Verdwijnt de brom dan?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 13:16:11 door Flo »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2022, 13:14:49 »
>"Wat zijn de koppelcondensatoren?"
Koppelcondensatoren hangen aan 1 kant aan de Anode van een buis. O.a.: C2 C6 C8 C13 C15 C16 etc.
Je zet de audioprobe op de andere kant van de koppelingscondensator, waar geen hoge DC spanning meer staat.
Google "coupling capacitor".
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 13:33:10 door Flo »

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2022, 13:16:21 »

Het lijkt er op dat de brom er niet is op de ingang van C6, en wel op de uitgang. Het luisteren was wel wat lastig. Aan mijn audioprobe heb ik een jack output. Die moet dus weer ergens een versterker in. Via de effects return blijft de brom uit de verster er in zitten en krijg ik niet alleen het signaal uit de probe. Ik heb de probe aangesloten op een Boss pocket GT. De brom was sowieso lastig te horen, ik denk dat de Boss GT flink filter. Maar op de ingang van C6 was het muis stil.

Denk dat ik vanavond het bordje er helemaal uit haal om het nog eens beter te bekijken, Testen gaat lastiger met het bord er uit. Waarschijnlijk ga ik dan een vervanging zoeken voor C6.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2022, 13:29:39 »
Wees zeer voorzichtig met je audio probe luisteren aan de linkerkant van C6 100nF want daar staat een zeer hoge en gevaarlijke gelijkspanning!
Je audio probe moet dan ook een condensator hebben die deze hoge gelijkspanning aan kan.
En op het moment dat je de audioprobe daar op zet, krijgt je afluister-versterker ingang een flinke spanningspiek te verdragen en kan kapot gaan.

Hang de bovenkant van R40 220k aan aarde (= + ingang opamp pin 5 IC1A), verdwijnt de brom dan?

Hang pin 3 IC1B (= + ingang opamp IC1B) aan aarde, verdwijnt de brom dan?

Hang Grid pin 7 V4B aan aarde, verdwijnt de brom dan?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 13:46:54 door Flo »

Offline Aiceman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2022, 14:08:31 »
Er zit een capacitor aan mijn probe, al weet ik niet meer welke waarde die heeft (Zit verstopt onder heatshink).
ingang opamp pin 5 IC1A

Brom wordt veel luider

Hang pin 3 IC1B (= + ingang opamp IC1B) aan aarde, verdwijnt de brom dan?

Nee, de brom wordt veel luider

Hang Grid pin 7 V4B aan aarde, verdwijnt de brom dan?

Nee, misschien iets luider, maar weinig verschil.

Boven en onderkant van componenten is op het moment lastig te bepalen. Daarvoor moet het PCB er uit, maar dan wordt testen weer lastiger. Zal  het er vanavond uit halen.

Bedankt voor de hulp tot nu.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 14:12:18 door Aiceman »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2022, 14:15:03 »
Ik refereer met bovenkant en onderkant aan de orientatie in het schema.

Je kunt de bovenkant en onderkant vaststellen door met de multimeter te meten waar het component mee verbonden is (continuiteits meting op de multimeter).
R10 33k is bijvoorbeeld met de bovenkant verbonden met de onderkant van R9 220k en aan de onderkant is R10 33k verbonden met aarde.
Dan hoeft de PCB er (nog) niet uit.

Draai het Drive Volume helemaal dicht en kies het Clean kanaal op de versterker.

Wat betreft "ingang opamp pin 5 IC1A aan aarde hangen" doe je dat door R40 220k kort te sluiten met een draadje.
Wat betreft "bovenkant R10 33k aan aarde hangen" doe je dat door R10 33k kort te sluiten met een draadje.
Wat betreft " Grid pin 7 V4B aan aarde hangen" doe je dat door het knooppunt van R61 470k en R60 100k (= pin 7 van V4B) kort te sluiten met een draadje naar de onderkant van R62 10k (= waar R62 10k aan aarde hangt).
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 14:27:24 door Flo »