Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Power City DEA130 - Vragen en ervaringen  (gelezen 6648 keer)

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
Power City DEA130 - Vragen en ervaringen
« Gepost op: 27 november 2022, 20:41:20 »
Zat in een Power City DEA130. Meet door als een condensator, 42nF. Staat code op, H390AX6. Staat die 390 misschien voor 39nF? Eerste keer dat ik zoiets tegenkom, is een groen hol buisje en zat tussen de anode van één van de eindbuizen en de aarde. Wat is de functie van dit componentje? Heb ook foto's bijgevoegd van eindbuizen setup en provisorisch schema van hoe ik denk dat het in elkaar is gezet. Die drie diodes naar de aarde zie ik ook voor het eerst. Misschien iets voor het los kunnen biassen van elke eindbuis?

Groet,

Jeremy

« Laatst bewerkt op: 13 december 2022, 23:59:00 door autostatic »

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
Re: Power City DEA130 - Vragen en ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2022, 23:57:23 »
Heb inmiddels alles eruit gehaald en de twee verschillende soorten eindbuisvoeten vervangen door Belton's. Ook zaten er twee verschillende soorten knoppen op, vervangen door volledig aluminium luxere exemplaren. Hetzelfde voor de on/off en standby schakelaars. Vervangen door twee dezelfde Carling schakelaars.

Inputs aangepast naar Fender Bassman/Marshall JMP specs.

Extra voorversterkerbuisvoet geplaatst, wil een cold clipper kanaal toevoegen als dat lukt. Er zat een extra gat in het chassis waar een parallel geschakelde 25/25uF bekerelco in zat. En dat naast een een enkele 50uF bekerelco. Beide vervangen door een 50/50uF van FJZ-AJF dus gat over. Andere buisvoetjes gaan ook vervangen worden door Belton's.

Nu even wachten op wat axiale elco's en trimpotjes, rest heb ik als het goed is allemaal wel om het nodige te kunnen vervangen.

Wil ook kijken of ik alle output jacks eruit kan halen en dan kijken of ik iets van een 1590B via deze gaten kan vastschroeven zodat ik de 1590B kan gebruiken voor de 4 outputs, mastervolume, tonestack switch en footswitch voor het cold clipper kanaal. Op die manier hou ik de achterkant zo origineel mogelijk. Maar ja, als je ziet hoe de euroconnector erin is geramd kun je ook zoiets hebben van, meh, is toch al vergupt.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 13:36:42 door Flo »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2022, 13:31:43 »
Zat in een Power City DEA130. Meet door als een condensator, 42nF. Staat code op, H390AX6. Staat die 390 misschien voor 39nF? Eerste keer dat ik zoiets tegenkom, is een groen hol buisje en zat tussen de anode van één van de eindbuizen en de aarde. Wat is de functie van dit componentje?
Dat is een vermogens weerstand van 390 Ohm denk ik.
Waarschijnlijk een schermweerstand of zoiets, 1 per eindbuis. Maar dan zit het anders aangesloten dan jij hebt beschreven.

Offline Andreas

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2022, 14:24:38 »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2022, 20:33:51 »
Ah kijk, het is een condensator, weer wat geleerd.  8)

De functie van een kleine condensator van Anode naar aarde is het tegen gaan van hoogfrequente oscillaties.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 20:35:25 door Flo »

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2022, 18:28:08 »
Bedankt Andreas voor het bevestigen! En Flo bedankt voor de uitleg wat de functie is van deze condensators.

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2022, 18:31:42 »
Vandaag alle voorversterkerbuisvoeten vervangen en begonnen met het vervangen van alle elco's.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2022, 15:13:49 »
Leuk project! Ook niet eerder gezien zo'n buis condensator.

Ik heb voor de kerst vakantie mijn oude Bassman 100 op het schema staan voor revisie. De bias weerstand is daar van de pot af gevallen (gare soldering door de vorige bouwer) en de buizen zijn nogal gaar nu  ::)

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2022, 18:55:11 »
Leuk project! Ook niet eerder gezien zo'n buis condensator.
Bedankt! Nou was ik van de week bij de Baco in IJmuiden, staan daar bakken vol van deze buisvormige objecten. Maar dat waren allemaal weerstanden dus je hebt ze in twee gedaantes.

Ik heb voor de kerst vakantie mijn oude Bassman 100 op het schema staan voor revisie. De bias weerstand is daar van de pot af gevallen (gare soldering door de vorige bouwer) en de buizen zijn nogal gaar nu  ::)
Dat kan ik me voorstellen. Succes met de revisie!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2022, 19:00:10 »
Als je een oude buizenradio openmaakt zul je zo’n buiscondensator ook vaak tegenkomen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2023, 22:05:37 »
Eindbuisvoeten vervangen, 1K/5W weerstanden van pin 4 naar 6 erop gesoldeerd en nu bezig met bedrading. Kan alleen nergens AWG 18/1mm/0.75mm2 groen draad vinden met vaste kern. Iemand een tip?

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2023, 15:57:24 »
Bedankt! Maar dat draad heb ik al liggen, is met zo'n stoffen omhulsel en zoek eigenlijk met PVC omhulsel. Dus bijv. zoiets maar dan in groen: https://www.conrad.nl/nl/p/helukabel-28771-100-enkele-ader-h05v-u-1-x-0-75-mm-blauw-100-m-2465960.html