Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Spring reverb voor Peavey VK112  (gelezen 5010 keer)

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
Spring reverb voor Peavey VK112
« Gepost op: 25 juli 2023, 23:35:56 »
Tussen alle bedrijven door een projectje opgepakt.
Het gaat om een Peavey Valve King 112 waarvan ik ooit eens alleen de versterker heb gekocht. Dus geen cabinet of speaker.
Geen probleem want de amp zelf heb ik voor minder dan een gemiddeld gitaarpedaaltje gekocht.
De versterker zelf wil ik nog gaan uitvoeren met een mesa mod (iets meer gain en aanpassing in de tonestack) en een bias pot toevoegen. Standaard is deze amp vrij koud afgeregeld.
Momenteel ben ik bezig met de behuizing. Ik zou er graag een spring reverb willen toevoegen. Deze zit er standaard wel in, maar aangezien ik geen cabinet heb, mis ik deze.
Nu was mijn vraag, kan ik zomaar alle reverb tanks toevoegen, of moet ik toch dieper in de specs duiken? Ik heb namelijk een oude peavey PA versterker staan waar een reverb veer in zit (OC Electronics reverb tank 73), en ik was van plan of ik deze kon toepassen.
Graag hoor ik jullie bevindingen betreft een galmveer.
Owja, en mocht iemand nog tips hebben voor een transparante hoogglans finish om de behuizing af te werken, dan hoor ik dat ook graag.

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2023, 23:37:38 door Ricotjuh »

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: Spring reverb voor Peavey VK112
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2023, 09:04:36 »
Dat ziet er gelikt uit!

Zo ik zie is het geen buizen reverb. Daar maakt de impedantie van de reverb tank wat uit. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je tank een andere impedantie heeft dan hier is ontworpen deze harder / zachter gaat dan initieel bedoelt.

Ik had trouwens nog een schema gevonden: https://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Peavey/Peavey-Valveking-112-Schematic.pdf
Ik kan echter niet het type reverb tank wat op het schema staat zo vinden.

Qua lak, je zou misschien boot lak kunnen proberen? super dik, hard, en hoogglans.

Edit: Ik zie nu pas wat er op die sticker van de reverb tank staat. Ik denk dat je daar tegenwoordig ook niet meer mee weg komt :P
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2023, 09:12:33 door Buzzel »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2023, 09:54:52 »
Je moet inderdaad de specs in voor de juiste galmunit. Tube Amp Doctor heeft diverse.
Voor de lak: PU-lak of botenlak. Da’s een erg sterke tweecomponentenfinish. Kan er wel afknappen bij en botsing met iets hards. Anders nitrocellxxose dat deukt bij impact in maar barst niet snel. Is ook goed lokaal te repareren. Wel maatregelen voor je gezondheid nemen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2023, 11:58:53 »
Dank zover voor de reacties. Wat ik van de Peavey forum haal is het volgende:
From the schematic, the Peavey part number for the reverb pan is 71011152.

But this is also the same circuit Peavey used/uses on a zillion other amps, so a generic pan of type 4EB2C1B would work. That is for a standard 17" pan. If for some reason there is not quite enough room for that size, there is the smaller 8EB2C1B.

Dit type is inderdaad vrij standaard en overal wel te verkrijgen.
Maar ik kwam deze donor versterker tegen en ik dacht, hé wellicht wel leuk om deze weer her te gebruiken. Echter komt deze inderdaad uit een Solid State versterker en geen buizen versterker.
Wellicht toch maar een nieuwe tankje bestellen dan..
Dan betreft de ophanging daarvan. Ik zei dat die in mijn huidige setup er gewoon los inhangt. Ik kan de tank gewoon op en neer bewegen. Is dit de bedoeling? Of wat moet ik straks doen als ik zo'n tankje binnen heb gekregen? Hij komt wel onder in de versterker te liggen.

Qua die botenlak, dat is een goede. Ik zal daar eens voor rond gaan kijken.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2023, 12:59:18 »
Wat je veel ziet is dat de reverbtank is voorzien van rubberen ringen. (https://www.tube-town.net/ttstore/rubber-grommet-for-reverb-tank-4-pcs.html). Dan pikt deze wat minder trillingen op tijdens het spelen. Je kan de tank dat met wat hout schroeven verend vastzetten in de behuizing.

Als de 4EB2C1B een vervanging is zou je de OC tank eens kunnen meten. DC resistance input 58 ohm en op de output 200 ohm. Als die OC tank daar in de buurt komt zal het vast goed werken.

EDIT: Misschien kan je de oude OC wel kwijt op reverb. https://reverb.com/item/13838644-oc-electronics-inc-folded-line-reverberation-device-type-73-1973, dénk dat deze hier niet voor verkocht is XD
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2023, 13:01:58 door Buzzel »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2023, 19:42:15 »
De reverbtank los in de ampbehuizing leggen werkt het best. Rol hem een paar keer in bubbelplastic. Je kunt hem eventueel stilleggen met zelfklevend klittenband. Niet schroeven, ook niet met dempringen. Deze kunnen als ze uitdrogen toch contactgeluid doorgeven.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline yngwie ray halen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2023, 00:02:58 »
Ziet er duur en exclusief uit met die wicker grill.