Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Dumble ODS clone problemen  (gelezen 5469 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Dumble ODS clone problemen
« Gepost op: 19 september 2023, 07:30:16 »
Na een behoorlijk lange periode ben ik maar weer eens een versterker aan het bouwen. Een Dumble clone. Maar.....ik heb wat problemen  ;D En daar heb ik denk ik dit prachtige forum bij nodig om deze problemen te herstellen.

Schema:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.tube-town.net/cms/userfiles/downloads/projects/kit-dmb50/kit-dmb50-ODS.pdf

Nadat ik de amp in elkaar had zitten had ik bij eerste opstart geluid. Fantastisch....hij doet het. Wel wat kleine zaken die niet kloppen waarvan één ervan: Pitol LED doet het niet.

Amp afgesloten, Pilot LED anders aangesloten, amp weer aan (alleen gloeien), Lamp doet het.

Daarna (met speaker load) de amp van standby af om de BIAS in te stellen. Uiteraard alles met de buisjes erin. Fluke op de bias punten aangesloten.........0,0000000 niks geen spanning  :o
En.....geen geluid meer.

Eindbuizen eruit. Preamp op een andere poweramp aangesloten, preamp werkt nog zoals eerst (zit ook nog een probleempje in, maar dat komt later)

Spanning gemeten met eindbuizen erin: Geen spanning op lug 3 en 6.
Spanning gemeten met eindbuizen eruit: Spanning op lug 3 (iets meer dan de 465V in het schema) en spanning op lug 6 (weet niet meer hoeveel)

Ik denk dus dat de OT nog gewoon goed is.

Vermoeden: Eindbuizen kapot?

Jullie hulp is meer dan welkom

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: Dumble ODS clone problemen
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2023, 09:26:01 »
Misschien is het linkje met alle documenten wat makkelijker: https://www.tube-town.net/cms/?DIY/Big_Boys_Toys/DMB50

leuke kit wel, ik heb hem ook gezien, maar eerst de huidige amps nog afmaken (tube-town pink taco kloon, en nog een trainwreck clone... ).

Op pin 3 (plate) zou je U1 moeten meten (475 volt volgens schema)
Op pin 6 (naar pin 4 grid) zou je U2 moeten meten (463 Volt volgens schema, zonder load zal deze ook wel richting die 475 gaan).
Zonder buizen zijn die spanningen hoger.

Wat is de BIAS spanning zonder buizen, meet die eens bij de twee 220K weerstanden? Werkt het bias circuit wel? Als je 0 volt meet brand je de buizen zo weg.

Edit: die BIAS testpunten staan ook wel vrij gaar in de layout getekend. Ze staan ook helemaal niet op het schema. Het lijkt op de tekening dat de linker weerstand aan Pin 8 zit, terwijl de rechter aan Pin 1 zit... die zouden natuurlijk allebei van Pin 8 naar aarde moeten gaan. EDITEDIT: Is zie in de bouwhandleiding dat de 1ohm weerstand zowel Pin 1 als 8 verbind. Maar schaad niet om even te kijken hoe het bij jou in de versterker zit  ::)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2023, 09:39:59 door Buzzel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2023, 18:40:25 »
Dankjewel Buzzel

Heb even wat gecontroleerd. De 1ohm weerstanden naar de bias punten zit bij beide buizen van aarde naar lug 1 en 8. Dat klopt dus volgens mij.
De Bias potmeter staat in het schema opgenomen op deze pagina: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.tube-town.net/cms/userfiles/downloads/projects/kit-dmb50/kit-dmb50-ODS-PSU.pdf

Zonder buizen V5 (rechter eindbuis) en V6 (linker eindbuis) meet ik de volgende spanningen;

V5 en  V6 (nagenoeg gelijk op een paar tiende)
lug 1:  0V
lug 3: 482V
lug 4: 481,5V
Lug 5: -41V tot -75 V (afhankelijk stand bias potmeter)
lug 6: 482 V
Lug 8: 0 V

Weerstand anodewikkeling bij ontladen amp:
V5 (tussen lug 3 en U1): 52,6 ohm
V6 (tussen lug 3 en U1): 53 ohm

Voltages gemeten voor de 220K weerstanden die vervolgens naar lug 6 gaan met grid weerstand:
- 42V / -77V afhankelijk van de bias potmeter.

Spanning over biaspotmeter varieert van 0V tot -40V afhankelijk van de stand van de pot.

[edit] kan het ook aan de PI liggen mss?[/edit]
« Laatst bewerkt op: 19 september 2023, 19:29:54 door Bruina »

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2023, 20:09:11 »
Citaat
De 1ohm weerstanden naar de bias punten zit bij beide buizen van aarde naar lug 1 en 8. Dat klopt dus volgens mij.
De Bias potmeter staat in het schema opgenomen op deze pagina
Ik bedoelde ook de 1ohm weerstanden, was niet helemaal duidelijk van mij. die staan niet op het schema. Ik zie wel meer slordigheden het PSU schema geeft aan dat de B+ tap van de trafo 350volt is terwijl op de layout 345 volt staat. Beiden geen drama, maar héél secuur is het niet.

Het bias circuit lijkt gelukkig goed te werken. De spanningen zonder de buizen lijken ook niet gek. Tevens meet de OT goed door... In eerste instantie zou ik dan niet denken dat daar iets mis is. Maar ik vind het bijzonder dat je eerder 0 volt hebt gemeten op. Dat zou toch moeten duiden op een kortsluiting, zou ik dan denken... Ik denk dat het verstandig is om alle aansluiting nog eens te controleren. Ik meet de continuiteit tussen alle draden om te kijken of ik niks verwisseld heb en dergelijke. Daarna zou ik ook even de andere spanningen meten om te kijken of dat allemaal goed is.

mijn laatste ervaring met stukke eindbuizen was wat duidelijker (gare buis had interne kortsluiting en stripte alle coating van de plates in 1 seconde weg met een grote blauwe vlam  :P).

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2023, 21:13:43 »
Overige spanningen gemeten;

V1:
Lug 1: 198V
Lug 3: 1,9V
Lug 6: 200V
Lug 8: 1,9V

V2: (overdrive)
Lug 1: 204V
Lug 3: 1,9V
Lug 6: 216V
Lug 8: 1,75V

V3: (reverb)
Lug 1: 475V
Lug 3: 3,1V
Lug 6: 217V
Lug 8: 2,4V

V4: (PI)
Lug 1: 310V
Lug 2: 40V
Lug 3: 64,4V
Lug 6: 284V
Lug 7: 40,7V
Lug 8: 64,6V

Spanning over de lijn zal ik morgen meten en weergeven.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2023, 09:40:28 »
Dat lijkt ook allemaal wel goed eigenlijk.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2023, 10:38:42 »
Nou schiet mij maar in de feestverlichting........andere eindbuisjes erin en gewoon lopen hoor. Bias mooi op 34mV dus.........
Ben er niet rouwig om trouwens  ;D

Nu verder met tweaken:
- De boost functie geeft veel teveel volume naar mijn zin
- De switches peda -> Boost/OD lijken op de kop te zitten (tis maar wat je erg vindt)
- Jazz/Rock geeft groot volume verschil.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2023, 10:52:18 »
Feest  ;D

Citaat
- Jazz/Rock geeft groot volume verschil.

Als ik kijk naar tonestack calculator zit er ook wel een redelijk volume verschil tussen jazz/rock http://www.guitarscience.net/tsc/dumble_jazz2.htm
Ik ben niet alle waardes langs gegaan. maar gewoon wisselen tussen de jazz en rock preset laat zowat 10db verschil rond 470hertz zien.

Citaat
- De boost functie geeft veel teveel volume naar mijn zin
Is dat de mid boost? die schakelt de 390P in en uit het circuit. misschien ipv een jumper die vervangen voor iets van 1nF? (zie ook weer de tonestack calculator C5 beetje veranderen :) )

« Laatst bewerkt op: 20 september 2023, 10:54:54 door Buzzel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2023, 11:05:26 »
Nee ik bedoel niet de mid boost. Daar was ik niet duidelijk in. Ik bedoel de PAD (is ook een boost)

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2023, 18:09:04 »
die PAB switch kost me wel wat staren. Toegegeven dat de hele tonestack best wel complex in elkaar zit (tegenover de standaard Fender/marshall wat ik een beetje begrijp  :P). Lijkt er op dat die PAB switch twee 22m weerstanden in het tonecircuit inschakelt/bypassed.  Ik lees wel op het Ampgarage forum dat het effect van de PAB wel vaker als, groot, wordt omschreven en daarnaast de instellingen van de tonestack er ook invloed op heeft.

Als de PAB nog weer een andere boost is als de PAD waar jij het over hebt heb ik toch echt een leesbril nodig want die zie ik zo niet  :o

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2023, 09:36:41 »
Nee de PAB die jij bedoeld is ook de PAB/boost die ik bedoel. En ja, het koste mij ook wat staren en eerlijk gezegd snap ik het nog niet .
« Laatst bewerkt op: 21 september 2023, 10:53:47 door Bruina »