Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Vraag betreffende 'distortion' circuit  (gelezen 2495 keer)

Offline Piet2

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Vraag betreffende 'distortion' circuit
« Gepost op: 19 november 2023, 15:43:47 »
Mijn plan was om het volgende MXR-distortion circuit te maken: http://www.synthdiy.com/files/2007/mxrdistp.gif
Ik wilde daarbij een -12V/+!2V voeding gebruiken. Ik heb alles op het breadboard gezet volgens het schema maar op de een of andere manier werkte het niet. misschien door de voeding of ik had wel iets verkeerd gedaan.
Omdat ik niet beschik over genoeg elektronische kennis heb ik dus maar besloten om iets simpelers te maken zodat ik ook een beetje begrijp wat ik doe. Ik ben met een beetje proberen uitgekomen op het volgende circuit:

Het is met een TL072 dubbele op-amp die dus gevoedt wordt door -12V/ +12V, en 2 rode LEDjes als diodes.
Reden van het gebruik van twee op-amps is dat ik met de eerste inverting-amplifier niet genoeg voltage kreeg om de LEDjes te laten branden, met de tweede erbij wel. Als input gebruik ik een akoestische gitaar met piezo omdat ik (nog) geen elektrische gitaar heb.

Het werkt goed voor een eerste effect, maar nu vroeg ik me af wat de functie is van alle condensatoren in het MXR-circuit, werken deze als filter of is er een andere reden voor?

Overigens zie ik nu pas op de Newton website en hier op het forum veel andere simpele circuits om te proberen dus daar ga ik eerst mee aan te slag.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2023, 15:47:07 door Piet2 »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Vraag betreffende 'distortion' circuit
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2023, 12:22:50 »
Sommige condensatoren zijn er om gelijkspanning te blokkeren, sommige zijn filters, in het MXR Distortion+ circuit.

In jouw schema zou ik wat veranderen bij de uitgang van de laatste opamp en maken zoals de Distortion+. Dan werkt het beter. Met name de 10k aan de uitgang van de laatste opamp met in serie de diodes naar aarde, en de volume potmeter (10k of 100k) na die 10k  is belangrijk.

Offline Piet2

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Vraag betreffende 'distortion' circuit
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2023, 20:12:19 »
Bedankt voor de uitleg en verbeter tips. Ik ga het zeker uitproberen.