Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: The Bender  (gelezen 2047 keer)

Offline jornnroj

• Newbie
  • *
  • Beginnende bouwer
The Bender
« Gepost op: 6 december 2023, 14:29:27 »
Beste pedaalbouwers,

Nadat mijn eerste bouwproject erg beviel heb ik besloten een tweede te maken. Hij zit helemaal in elkaar, maar ik loop helaas toch tegen een probleem aan. Ik krijg mijn gitaarsignaal er niet doorheen, maar krijg ik slechts een piep. De volumepot en de tonepot lijken te werken (als ik er aan draai verandert de piep), van de fuzz weet ik het niet zeker (de piep wordt wel scheller als ik hem open draai). Als hij niet aan staat komt mijn gitaarsignaal er wel doorheen. Weet iemand wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan?

Bij deze een foto van de binnenkant (m'n soldeerwerk is niet altijd even best, ik moet daar echt nog wat mee oefenen):

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: The Bender
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2023, 17:46:03 »
Ik kan het net niet helemaal goed zien, maar ik denk dat de bedrading zo wel klopt. heb je Alle componenten juist? Transistors goed om? De tip van Flo bij het oplossen van je problemen bij je vorige pedaal gaan natuurlijk hier ook op!

Anders adviseer ik je toch om de debug stappen uit dit topic even na te gaan: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3374.0.html.

let ook op dat het pedal met een center positive voeding gevoed wordt. Ik kan me niet meer herinneren wat het pedaal doet als je dat niet doet (ik heb de Bender jaren geleden eens weg gegeven als cadeautje), maar met verkeerde voeding werkt ie niet.
« Laatst bewerkt op: 6 december 2023, 17:54:34 door Buzzel »

Offline jornnroj

• Newbie
  • *
  • Beginnende bouwer
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2023, 18:36:42 »
Oei, het zal de center positive dan misschien wel zijn, ik heb hem op een normale 9v stroomkabel aangesloten. Dat ga ik morgen even testen, want daar moet ik even een kabeltje voor fixen.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2023, 10:24:52 »
je kán ook de plus en min van de DC jack omdraaien, maar let er wel op dat je het pedaal niet in een DC chain gebruikt.

Offline jornnroj

• Newbie
  • *
  • Beginnende bouwer
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2023, 11:34:47 »
Met een nieuwe kabeltje werkt het allemaal! Behalve dat mijn ledje waarschijnlijk gesneuveld is en niet meer aan gaat. Maar er komt fuzz uit!

Het omdraaien is wellicht voor een volgend pedaal met positieve massa wel een goed idee, want dat gerommel met kabeltjes is ook niet alles.