Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: LED status prototype Newtone?  (gelezen 6980 keer)

Offline Wimdas1962

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
LED status prototype Newtone?
« Gepost op: 28 maart 2023, 22:27:25 »
Dag allemaal,

Wie kan mij helpen? Ik heb vanavond een prototype board gebouwd volgens de aanwijzingen op deze website: https://newtone-online.nl/userfiles/downloads/Newtone_protoboard.pdf.

Op pagina 2 staat onderaan een schema hoe het gesoldeerd moet worden. Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik heb precies het schema gevolgd. Het prototype board werkt behalve de LED status.
- geen batterij of DC voeding of schakelaar uit ==> LED is uit, dat klopt
- voeding via batterij, schakelaar aan ==> LED is aan, dat klopt
- voeding via DC, schakelaar aan ==> LED is uit, dat klopt niet

Conclusie: de LED geeft alleen licht als het prototype via batterij voeding is aangesloten.
Moet ik opnieuw beginnen met een nieuw schema of kan ik iets simpels veranderen zodat de LED ook brandt als er een DC voeding is aangesloten ipv batterij?

Dank voor jullie hulp.

Groetjes Wim

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: LED status prototype Newtone?
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2023, 10:27:33 »
Dag Wim,

Als je het schema hebt gevolgd zou de led op DC en batterij moeten werken. heb je wellicht per abuis de ring en sleeve van de input jack omgewisseld? Dit is zo bedraad dat de batterij wordt ontkoppeld als je er géén jack in doet (om stroom te besparen). Als je dan de batterij en DC hebt omgedraaid werkt de batterij altijd (ook zonder jack) en de DC enkel als je er een jack in doet.

Offline Andreas

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2023, 13:20:28 »
Dag Wim,

Ervan uitgaande dat je alles hebt aangesloten zoals op de tekening op blz 2 is aangegeven zou je het volgende kunnen doen.

Mogelijk is het probleem de interne schakelaar van de DC bus.

Als er geen dc plug is ingestoken dan zijn de beide 9V aansluitingen met elkaar verbonden.
Als er wel een dc plug wordt ingestoken is alleen de +9v aangesloten (de battery + dus niet)

Maar in de pdf is te zien dat de Led aansluiting (rode draad naar de weerstand) juist aan de "battery +" is aangesloten.
In dat geval zou dus inderdaad de Led wel werken op batterij maar niet als er een DC stekker is ingestoken.

Volgens mij is de oplossing dan:
- maak de  rode draad naar de weerstand los (gewoon doorknippen bij de DC bus)
- Soldeer de rode draad naar de weerstand weer vast maar nu aan het andere + oogje, dus het +9v oogje.

Nu zou volgens mij de schakeling moeten werken zoals bedoeld.

Laat je weten of dit werkt?

Groetjes,

Andreas

Offline Wimdas1962

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2023, 18:18:33 »
@Buzzel,
Nee, dat kan het niet zijn. Ik heb het schema gevolgd en tip, sleeve, ring goed uit elkaar gehouden.

@Andreas,
Ik dacht hetzelfde als jou. Ik heb het vanmiddag aangepast maar nu is het probleem verschoven:
- via batterij, LED niet aan bij inschakelen
- via DC bus, LED aan bij inschakelen

Een andere oplossing die ik nog kan toepassen? Ik ben vast niet de eerste die dit prototype bouwt en tegen dit probleem loopt?  ???

Groetjes Wim

Offline Wimdas1962

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2023, 19:22:36 »
Correctie: de suggestie van Andreas hierboven klopt wel. Ik heb niet goed opgelet net. M.a.w., de + vd LED moet aan het +9V pootje van de DC jack ipv het batterij pootje. Dus niet wat er op de tekening staat.

Opgelost.

Offline Andreas

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2023, 19:31:18 »
Hallo,

Fijn dat het is opgelost.
Dus het verschil met de pdf is nu dat twee rode draden naar het +9V aansluitoogje gaan. (led en de +9v met het stekkertje)
En alleen de batterij naar het 'battery +' oogje.

Andreas