Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Muff Fuzz transistor voetjes problemen  (gelezen 6398 keer)

Offline Quiiiinten

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Muff Fuzz transistor voetjes problemen
« Gepost op: 24 mei 2024, 14:25:09 »
Beste allemaal!

Mijn Muff Fuzz lijkt af, maar werkt niet naar behoren. Het probleem is als volgt: Ingeschakeld wordt het signaal niet/vrijwel niet verandert. Daarnaast is een piep hoorbaar, vergelijkbaar met een fluitketel die afgaat.

Ik heb de Muff Fuzz debug pagina gebruikt en heb verkeerde metingen. Verder lijkt alles te kloppen, van wat ik heb gemeten, kloppen de weerstanden (R3, R5, etc.)

Bypass werkt naar behoren.

Ook heb ik een audio probe gebruikt, het signaal komt helemaal door. Bij het meten van de spanningen over de transistor voetjes kom ik op verkeerde waarden uit. Ik weet alleen niet hoe ik dit op kan lossen. Hierbij de metingen:

De batterij los 9.4V (Voor referentie)
De min vd batterij naar de Q1 voetjes zonder Q1 in de voeten:
C 0.8V (hoort 9 te zijn)
B 0V
E 0V

Q2:
C 9.4V
B 0.8V (hoort ook 9 te zijn)
E 0V

Nu met de transistors in de voetjes, Q1:
C 0.8V
B 0.1V
E 0V

Q2:
C 8.4V
B 0.8V
E 0.2V

Bij deze tests heb ik mijn gitaar in de input, mijn versterker in de output gehad. Ik kwam vgm op andere voltages wanneer de in/output jacks leeg waren. Ik kon uit de debug pagina niet opmaken of dit de juiste manier is. https://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3086.0.html

Bij het testen heb ik zowel een batterij als adapter gebruikt.

Ik denk dus dat de de verkeerde spanning bij de transistor voetjes voor problemen zorgt, hoe kan ik dit oplossen?

Quinten

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Muff Fuzz transistor voetjes problemen
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2024, 12:18:52 »
Hoi en welkom op het Newtone forum!

Je had het Muff Fuzz debug topic al gevonden lees ik:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3086.0.html

Ik zou als eerste kijken waarom je op Q1 Collector geen +9V meet.
Meet eens rij D van de printplaat, hierop moet +9V staan van de voeding.
R1 loopt van rij D kolom 7 naar rij A kolom 7, als het goed is, en zet zo de +9V op rij A en op de Collector van Q1.
Meet dit na en zo niet, dan is er waarschijnlijk een soldeer probleem bij R1 of R1 zit niet goed.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2024, 12:22:36 door Flo »

Offline Quiiiinten

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2024, 16:28:47 »
Bedankt Flo voor de snelle reactie!

Ik heb naar R1 gekeken, hij leek goed te zitten, maar heb de puntjes voor de zekerheid nog eens verhit. Nu kloppen de voltages wel allemaal! Zowel met als zonder transistors, Q1 meet de juiste +9V.

Helaas is nog niet alles opgelost....
Het pedaal geeft nog niet het juiste geluid. Wanneer hij aangaat, neemt het volume een heel klein beetje toe, maar blijft verder onveranderd. Maar wanneer ik op mijn gitaar een tussenpositie selecteer (twee pickups in parallel zoals standaard op de meeste gitaren), dan verdwijnt het signaal bijna volledig. Ik heb dit getest met meerdere gitaren. De gitaren zijn verder goed en geven geen enkel probleem wanneer het effect in bypass staat.
Daarnaast werkt het volume op mijn gitaar anders met het effect aan. Normaal rolt de pot van 10-0 gewoon het volume af, nu rolt van 10 naar 8 al het volume weg en is daarna al het signaal weg. Ook dit, op meerdere gitaren.

Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk is :)
Enig idee waar dit aan kan liggen?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2024, 15:36:21 »
Mooi dat je R1 al gefixed hebt.

Er zit waarschijnlijk nog een foutje ergens.
Meet nogmaals de voltages etc zoals het debug topic (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3086.0.html) aangeeft en post je resultaten hier. 

Plaats ook een foto van de boven en onderkant van het print plaatje zoals aagegeven in:
Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu?
https://newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2024, 15:38:31 door Flo »

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2024, 08:18:52 »
Controleer ook of je bedrading juist is en nergens "kortsluit". Verbaasd mij nog wel eens dat er überhaupt geluid uit komt ondanks dat iets compleet verkeerd vast zit  :P

Offline Quiiiinten

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2024, 21:21:33 »
Het is gelukt! Eindelijk....

De voltages klopten, maar het geluid kwam maar niet. Toen heb ik een vriend laten kijken, die zag een klein stukje soldeer waardoor twee banen elkaar raakten. Dat maakte het verschil. Gek genoeg klopten de voltages wel, maar was dat kleine kloddertje toch belangrijk.

Toen de behuizing in, beetje proppen en in dat proppen werkte hij niet meer. Helemaal niet meer. Weer van alles proberen, maar dit keer kon ik hem niet meer redden. Echt uren geprobeerd, alles doorgemeten, maar geen idee. Vermoed achteraf dat één van de kabels misschien intern is gebroken bij het proppen?

Hoe dan ook, toen helemaal opnieuw gemaakt op een nieuw stukje stripboard. Dit keer de draden naar input, output, etc. beter afgesteld op de behuizing, hoefde niets meer te proppen. En hij werkte in één keer!

Bedankt voor jullie hulp, ben enorm geïnspireerd en ga gauw weer aan de slag :)

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2024, 21:35:14 »
Top! de aanhouder wint. Met een beetje oefening en secuur werken kom je heel ver.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2024, 22:49:37 »
Wat goed dat je het gewoon opnieuw en beter hebt gedaan! Veel speel plezier!