Lachuh, ben me ook in dit onderwerp aan het verdiepen. De site van valvewizard legt het behoorlijk duidelijk uit. Ik probeer steeds een beetje kennis met een beetje praktijk te mengen om een beetje inzicht te krijgen;)
Bypass condensator: Qua filtering lijkt de werking op een hi-pass filter. Hoe kleiner de condensator hoe minder laag/meer hoog er versterkt wordt.
Kathode weerstand: Is bepalend voor het werkgebied van de buis.
Dus, als ik het goed begrijp, zal de cathodeweerstand doorgaans lager zijn dan de anodeweerstand, zodat de anode positiever is t.o.v. de cathode. Hoe groter dat verschil, hoe groter de gain? Hoe kleiner dat verschil, hoe kleiner de gain en hoe groter de negatieve feedback
Nee, dit klopt niet, ook al is doorgaans de anode(plate)weerstand groter dan de kathode weerstand. Je moet op het rooster (grid) letten. Deze moet negatief zijn tov de kathode. Als je een datasheet van bijv een triode bekijkt, zie je daar een grafiek waar anodevoltage is uitgezet tegen de stroom. Daarin staan kromme lijnen met grid-voltages. (zie bijlage 2) Zoals je ziet zijn deze negatief en lopen van 0 tot -5.
De voltage versterkingsfactor hangt van verschillende dingen af, maar heel simpel:
Verder bijlage 2 op basis van de 'standaard'-schakeling zoals in bijlage 1
1 teken een loadlijn:
neem als kathode weerstand bijvoorbeeld 100k, en een B+ van 300 volt. Zou de buis volledig geleiden dan is de stroom die er loopt:
I=U/R
I=300V/100k
I=3mA
Zet dit punt op de verticale as
Als er geen stroom loopt is de spanning 300V, zet dit punt op je horizontale as. Zie hier je loadlijn. (rood)
Deze kruist de kromme roostercurven en hier komt de bias. Je signaal komt namelijk op dit rooster, het is de ingang van de buis, je wilt dat deze golf kan dalen stijgen. Stel je signaal is 2 volt PP, gaat 1V omhoog en in V omlaag.
2 Kies de roosterspanning.:
Om te zorgen dat de golf dus 1V omhoog en 1 V omlaag kan ga je de roosterspanning kiezen. Laten we -1,5 V kiezen (groene stip). Je signaal gaat nu van -0,5V naar -2,5V
3 Bereken kathode weerstand:
Je ziet dat er bij de groene stip (-1,5V rooster) 1,05mA moet lopen. Omdat de stroom overal gelijk is kun je de weerstand waar 1,5V over valt berekenen met de wet van ohm
R=U/I
R=1,5V/1,05mA
R=1,43K
Je kathodeweerstand wordt dus 1,5k (is geloof ik dichtsbijzijnde standaardwaarde)
4 Versterkingsfactor:
Als je naar de grafiek kijkt zie je dat je signaal van 2V PP op het rooster een veel grotere anode spanning teweeg brengt. (Blauwe lijnen) deze loopt van 130V tot 260V, dus is het resultaat een spanningsschommeling van
260V-130V=130V
De versterkingsfactor wordt nu 130V/2= 65, want voor iedere volt op het rooster krijg je er 65 uit de Anode....
Haha, hoop dat je dit kan volgen. Hebben we het nog niet over de bypasscap gehad, maar het is bedtijd nu