Spanningen meten direct op de "grid" van een buis kan dacht ik alleen met een spanningsmeter die een zeer hoge interne weerstand heeft, 10M of hoger. Dat komt doordat het grid zelf een zeer hoge weerstand heeft naar aarde. Meestal zijn de spanningsmeters slechts 1M intern en dat is niet hoog genoeg waardoor de meter teveel het circuit beinvloed.
Carbon-composiet weerstanden zouden in weerstand moeten dalen als de temperatuur stijgt maar jij meet juist een hogere weerstand als de versterker in bedrijf is lees ik.
Ik ben benieuwd hoe je die weerstand gemeten hebt, in het circuit of heb je de weerstand losgehaald?
Heb je voordat je de weerstand meet, de spanning van de versterker helemaal weg laten vloeien? Anders blijft er lang spanning staan in het circuit wat mogelijk je weerstand meting beinvloed.
Maar stabiele weerstanden gebruiken in de versterker, met name in het bias circuit lijkt me wel belangrijk. Mss vervangen door metaal-film weerstanden bij het bias circuit?
Aan de andere kant, 220K of 255K Ohm maakt ook weer niet zoveel uit t.o.v. de hoge grid weerstand van de eindbuizen, dat daardoor een grote bias spannings verandering ontstaat bedenk ik me nu.
Zou ook nog kunnen dat de koppel condensatoren lekken tussen de Phase Inverter buis en eindbuizen en dat daardoor de bias spanning veranderd, maar ze zijn niet zo oud (3jaar of zo?) dus zouden goed moeten werken.
Heb je de bias spanningen ook gemeten zonder de eindbuizen erin? En blijft dat dan stabiel terwijl de versterker aan staat?
Interessant probleem, ik hoop dat je erachter komt wat het veroorzaakt.