Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Diagnose gare weerstand princeton amp  (gelezen 1171 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
Diagnose gare weerstand princeton amp
« Gepost op: 26 september 2024, 20:55:12 »
Hallo allemaal, lang geleden dat ik wat heb gepost.

Mijn geliefde TAD Princeton had van de week een buis die vrij spectaculair besloot te stoppen met functioneren. Grote blauwe vonken, een hoop gebrom. Versterker snel uit en een nieuw setje er in en Biassen (ik heb de bias instelbaar gemaakt). Het viel me gelijk op dat de bias van 1 buis langzaam op liep (eerst zo rond de 21mA en na 10 minuten 24mA en het liep steeds verder op). Ik herinnerde mij gelijk dat bij de vorige set buizen dit ook al het geval was. Destijds heb ik er niet heel lang bij stil gestaan omdat ik de amp de dag erna nodig had voor een groot optreden. Mijn gedachten was dat 1 van de buizen niet heel stabiel was... probleem voor later. Deze week dus  ::)

Het is natuurlijk wel gek dat 2 setjes na elkaar hetzelfde probleem vertonen. Nu heb ik wat meer tijd, dus de buizen maar even wisselen. Probleem verhuisd niet mee. Het moet dus de versterker zelf zijn denk ik. Na wat rond meten ontdekte ik dat de bias spanning niet gelijk is bij de buizen, maar wel bij het bias circuit. Daartussen zit alleen nog de Grid-leak (220K) en grid-stoppers (1,5K). Nadat ik de versterker uit heb gezet meet 1 van de gridstoppers circa 255K, nu (een kwartiertje later) is deze weer netjes 221K. Ik denk dus dat ik het probleem in deze weerstand zit. Is dit een logische conclusie of is dit slechts een symptoom van iets anders?

Ik ga de grid-leak weerstanden sowieso even vervangen, samen met nog meer weerstanden die zijn verlopen. Maar ik dacht "laat ik het eens vragen wat anderen er van denken". Hartstikke leuk die carbon-composiet weerstanden, maar ik heb er al meerdere vervangen omdat ze buiten spec waren (de versterker is net 3 jaartjes oud). Verder klinkt het TAD princeton kitje wel als een dijk, mits die werkt. Ik heb zelfs een keer een demotje gemaakt voor andere DIYers: https://www.youtube.com/watch?v=jYFVUIuCnOE
« Laatst bewerkt op: 26 september 2024, 20:57:17 door Buzzel »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Diagnose gare weerstand princeton amp
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2024, 12:47:33 »
Spanningen meten direct op de "grid" van een buis kan dacht ik alleen met een spanningsmeter die een zeer hoge interne weerstand heeft, 10M of hoger. Dat komt doordat het grid zelf een zeer hoge weerstand heeft naar aarde. Meestal zijn de spanningsmeters slechts 1M intern en dat is niet hoog genoeg waardoor de meter teveel het circuit beinvloed.

Carbon-composiet weerstanden zouden in weerstand moeten dalen als de temperatuur stijgt maar jij meet juist een hogere weerstand als de versterker in bedrijf is lees ik.
Ik ben benieuwd hoe je die weerstand gemeten hebt, in het circuit of heb je de weerstand losgehaald?
Heb je voordat je de weerstand meet, de spanning van de versterker helemaal weg laten vloeien? Anders blijft er lang spanning staan in het circuit wat mogelijk je weerstand meting beinvloed.
Maar stabiele weerstanden gebruiken in de versterker, met name in het bias circuit lijkt me wel belangrijk. Mss vervangen door metaal-film weerstanden bij het bias circuit?
Aan de andere kant, 220K of 255K Ohm maakt ook weer niet zoveel uit t.o.v. de hoge grid weerstand van de eindbuizen, dat daardoor een grote bias spannings verandering ontstaat bedenk ik me nu.
Zou ook nog kunnen dat de koppel condensatoren lekken tussen de Phase Inverter buis en eindbuizen en dat daardoor de bias spanning veranderd, maar ze zijn niet zo oud (3jaar of zo?) dus zouden goed moeten werken.
Heb je de bias spanningen ook gemeten zonder de eindbuizen erin? En blijft dat dan stabiel terwijl de versterker aan staat?

Interessant probleem, ik hoop dat je erachter komt wat het veroorzaakt.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2024, 13:09:09 »
Bedankt voor het antwoord Flo. De grid spanning heb ik voor de grid-stopper gemeten niet op de buis zelf met een Fluke 175, geen idee wat de interne weerstand hiervan is (staat niet op de datasheet). Het zou nog kunnen dat de koppel condensator lekt, daar heb ik niet bij stil gestaan. Mijn veronderstelling is inderdaad ook dat de weerstand in waarde zou moeten dalen naarmate deze warm wordt. De bias spanning zelf is wel stabiel, ik had hem op ongeveer -34 volt zitten (voor de 220K grid-leak weerstanden). Maar naarmate de tijd vordert wordt het voltage verschil voor en achter de grid-leak steeds groter (van 0,4 naar bijna 2 volt in 10 minuten) en maar aan 1 kant. Ik heb gisteren overigens niet héél lang zitten meten, het begon te onweren en dat leek me toch niet echt het ideale moment om te gaan roeren in de versterker.

Ik heb de grid-leak weerstanden niet uit het circuit gehaald. Maar ik zou ongeacht of ze in of uit het circuit zitten op beide dezelfde situatie verwachten. Als het met residuele spanning oid te maken zou hebben zou ik verwachten dat ik de andere weerstand ook 255K meet.

Ik heb wat 220K weerstanden besteld en een 100nF condensator heb ik denk ik nog liggen. Zal ze morgen even uitwisselen, nog snel voor het optreden van morgenavond  ::)

Edit: Ik kan nog even 1 kant van de koppel condensators liften om te meten of deze inderdaad lekt i.p.v. deze lukraak vervangen.
EditEdit: wat googlen geeft wel aan dat een lekkende koppelcondensator inderdaad wel eens de schuldige zou kunnen zijn.

Nog voor de volledigheid, het schema: https://www.tubeampdoctor.com/media/pdf/03/9d/45/full_documentation_bf-14-rev_25-10-2023_comp.pdf
« Laatst bewerkt op: 27 september 2024, 13:28:46 door Buzzel »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2024, 14:36:00 »
> "De grid spanning heb ik voor de grid-stopper gemeten niet op de buis zelf "
Aangezien de gridstopper slechts 1,5k Ohm is t.o.v. de grid weerstand van >1M Ohm meet je eigenlijk zo goed als op het grid zelf.
Ik bedoelde vooral aan te geven dat hier een hoogohmig circuit zit dus spanningen kun je hier alleen nauwkeurig meten met een meter die intern een zeer hoge weerstand heeft.
Spanningsveranderingen kun je natuurlijk wel meten/aantonen in een niet ideale situatie met een niet ideale meter, maar wat de spanning precies is weet je dan niet. Wel dat de spanning bij de ene eindbuis anders is dan bij de andere eindbuis, of dat een spanning is veranderd na een bepaalde tijd en dat zegt natuurlijk ook al veel bijvoorbeeld dat er een probleem is.

> " Ik kan nog even 1 kant van de koppel condensators liften om te meten of deze inderdaad lekt i.p.v. deze lukraak vervangen."
Meet dan de spanning op de koppel condensator wel met een 1M weerstand van de losgemaakte kant van de condensator naar aarde.
Dit zou 0V moeten zijn of enkele mV hoger.
Lekkende condensator zou alleen direct een bias probleem geven, niet iets wat met de tijd tijdens bedrijf erger wordt.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2024, 14:50:42 door Flo »

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2024, 16:25:50 »
Het liften van de koppelcondensator en meten van de DC spanning over een 1mOhm weerstand leverde weinig concrete info op, het hielp ook niet mee dat ik om mV AC aan het meten was ipv DC  :o. Wat ik pas ontdekte nadat ik de nieuwe condensator er in had gezet en ik wou meten of er een verschil was.

Ik heb dus de condensator vervangen samen met de 2 220K grid-leak weerstanden (voor carbon film ipv composiet). Vandaag een uur lang de bias in de gaten gehouden. Het lijkt dat de bias in het uur eerst een stuk oploopt van 1 buis en daarna wel een rustpunt vindt. De bias ingesteld op ca 60%, en dan later nog maar eens kijken en hopen dat de amp vanavond niet een buis uit spuugt.

Verdere dingen die ik me bedacht:
  • 1 van de primaire windingen van de OT in weerstand veranderd nadat deze warmer wordt, maar dat wordt niet weerspiegeld in de Anode spanning van de buizen, dus dat lijkt me niet het geval.
  • de TAD Redbase buizen zijn een stuk temperamentvoller dan de marketing doet vermoeden. Ze zien er ook wel een beetje halfbakken uit, de plastic voetjes zijn scheef op het glas vastgelijmd

wordt misschien vervolgt.