Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: MXR Phase 90  (gelezen 1265 keer)

Offline Ger

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
MXR Phase 90
« Gepost op: 22 oktober 2024, 11:43:37 »
Dag allen,
Heb net een Phase 90 gefabriekt. Etsen en bestukken. Nu heb ik enkele vragen: R22 is een trimpot van 250K. Die had ik niet. Wel eentje van 200K. Die heb ik erin gezet. Het pedaaltje doet het. (heb nog niet aan de trimpotmeter gedraaid).
1) Wat is de functie van die trimpot. (iets met spanning naar Jfets?)
2) Wat maakt het uit dat ik 200K ipv 250 heb gebruikt? (spanning gelijk, maar meer stroom?, geen idee.
3) Wat gebeurt er als ik aan die trim ga draaien. VWB spanning stroom, maar ook: veranderd dan het geluid?

Alvast bedankt
Ger
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2024, 11:53:29 door Ger »

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: MXR Phase 90
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2024, 13:30:34 »
Check dit zéér uitgebreide artikel eens: https://www.electrosmash.com/mxr-phase90

De trimpot heeft invloed op wanneer de JFETs schakelen.

Quote uit het artikel;
Citaat
How to bias the Phase 90 LFO:

The variable resistor Rtrimmer helps to adjusts the LFO output to a particular matched set of JFETs for a maximum span.

If the bias voltage is set too high, the JFETs are all almost off all the time.
    If the bias voltage is set too low, the JFETS are all almost on all the time.

The LFO output swing voltage should be from 5.1V to 3.8V/1.6V (depending on the FET batch cut-off voltage). The usual LFO adjusted output signal is a triangular waveform centered at 4V and with a span of few volts up and down to ensure FET performance.

Offline Ger

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2024, 18:25:04 »
Betekent dat ik de trimpot moet doormeten?
De Jeft's zijn gematched op 1,61V. Of is het een kwestie van om de trim te draaien en uitzoeken waar de vervorming begint.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2024, 08:21:38 »
In paragraaf 5.2 van het artikel wordt de biassing besproken. Ik wil je wel een kant een klaar antwoord geven, maar ik weet het ook niet zeker  ;)

Er aan draaien totdat het het beste klinkt is ook altijd nog een optie.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2024, 11:03:35 »
1) Wat is de functie van die trimpot. (iets met spanning naar Jfets?)
Instelling van de FETs.

2) Wat maakt het uit dat ik 200K ipv 250 heb gebruikt? (spanning gelijk, maar meer stroom?, geen idee.
Nee maakt niet uit in dit geval.

3) Wat gebeurt er als ik aan die trim ga draaien. VWB spanning stroom, maar ook: veranderd dan het geluid?
Ja het geluid verandert, met name hoe de phaser klinkt gedurende de LFO cyclus. Luisteren en draaien maar. Let op hoe het klinkt tijdens de uitersten van de LFO cyclus.

Offline Ger

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2024, 14:18:14 »
Hoi Flo,
Dank voor je antwoord.
Ik hoef dus niet aan de trim te gaan meten?
Wat is LFO?
Waarom maakt de 200k potmeter in dit geval niets uit?
Wat stelt de trim in aan de Fet's.
Je ziet dat ik vragen heb. Ben nog een beginneling en wil graag wat van dit project leren.
Groet
Ger

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2024, 09:08:13 »
LFO = Low Frequency oscillator. Een circuit dat laag frequent 'signaal' maakt.  Wikipedia LFO

De trimpot is in dit geval een spanningsdeler, Wikipedia spanningsdeler Of de trimpot nou 250K of 200K is. Met beide kan je een verhouding instellen.

De LFO creëert een hoog-laag signaal, een modulatie. Als je het schema goed bekijkt zie je dat jou trimpot en de output van de LFO beide op de Gate's van de FET zitten. Het LFO signaal schakelt de FETs aan en uit. Aangezien de verschillende FET's andere 'schakelpunten' hebben dient het LFO signaal ook 'gebiassed' te worden. Met de trimpot stel je dus in rond welke spanning de LFO moduleert.  Disclaimer: dit is wat ik er van begrijp, als ik er kats naast zit hoor ik het ook graag :D

Wat is een FET:
- Wikipedia field effect transistor
- Youtube Elektroboom Mosfet

« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2024, 09:14:07 door Buzzel »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2024, 14:18:15 »
De FETs worden als variabele weerstand gebruikt.
Daarvoor moeten ze ingesteld worden op de juiste spanning tussen de Gate en Source van de FET.
Dit gebeurt door de combinatie van de spanning die van de trimpot afkomt (gelijkspannings instelling) en de LFO spanning (modulatie).