NEWTONE Doe het zelf forum > Effect apparatuur

Volume Ibanez socic distortion 9

(1/2) > >>

Ger:
Dag allen,

Ik heb een Ibanez sonic distortion gebouwd. Het pedaal doet het goed en is een mooie aanvulling op andere pedalen.
Maar, helaas is het volume te laag. Als ik hem in combinatie met andere pedalengebruik komt hij tov andere pedalen volume te kort. Bij optreden is dat lastig. Graag zou ik willen dat hij meer volume krijgt zonder het karakter van het pedaal te veranderen. Wie weet raad?

Buzzel:
He Ger,

Heb je alle componenten gecontroleerd of je de juiste waardes hebt gebruikt?

Ik heb even zitten lezen hier: https://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?t=2467

Er zijn wat meer mensen die spreken over een laag volume. Ik denk dat dat komt omdat de GGG een true-bypass ontwerp is terwijl het origineel een pedaal met buffer is en dat de buffer toch niet geheel unity gain is (geheel een aanname van mij).  Een creatieve oplossing is om de niet gebruikte helft van de IC te gebruiken als een clean boost. Dat zou je tussen te tone en volume pot kunnen plaatsen.

Flo:
Je zou de "clipping" diodes D1 en D2 kunnen verdubbelen (dus per diode een extra diode in serie plaatsen) voor een hoger uitgangsignaal maar wat minder "clipping" (wat weer te compenseren is door de Drive wat hoger te zetten of een grotere Drive potmeter te gebruiken bijvoorbeeld 500k).

Mss dat het verlagen van 2k2 R10 naar 1k of 500 Ohm nog een positief effect heeft op het uitgangsvolume.

Btw: De 1N914 is een redelijk standaard silicium diode dus je kunt ook een 1N4148 etc gebruiken met hetzelfde resultaat.

Ger:
Dank voor de tip. Ga het proberen.

Ger:

--- Citaat van: Flo op  6 mei 2025, 12:58:47 ---Je zou de "clipping" diodes D1 en D2 kunnen verdubbelen (dus per diode een extra diode in serie plaatsen) voor een hoger uitgangsignaal maar wat minder "clipping" (wat weer te compenseren is door de Drive wat hoger te zetten of een grotere Drive potmeter te gebruiken bijvoorbeeld 500k).

Mss dat het verlagen van 2k2 R10 naar 1k of 500 Ohm nog een positief effect heeft op het uitgangsvolume.

Btw: De 1N914 is een redelijk standaard silicium diode dus je kunt ook een 1N4148 etc gebruiken met hetzelfde resultaat.

--- Einde van citaat ---

Hoi Flo,
Na een lange vakantie aan de slag gegaan met je tips. En inderdaad, meer volume. Nu de vlg vraag. Hoe kan dat? Diodes in serie gezet, R10 naar 1k en Drive naar 500K. Het maken, etsen en opbouwen van pedaaltjes gaat nu steeds goed. Nu de theorie. Wat zorgt voor volume verhoging? De in serie geplaatse diodes zorgen voor verdubbelen spanningsval meen ik te begrijpen. Maar wat doet die verdubbeling ivm volume, etc. Alvast bedankt

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie