Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Vraag over speciaal signaalsplitter-pedaal  (gelezen 153 keer)

Offline ABYsignal

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Vraag over speciaal signaalsplitter-pedaal
« Gepost op: 22 juni 2025, 21:38:17 »
Hoi allemaal,

Na veel zoeken stuurde ik Gert-Jan een mail hierover en hij adviseerde mij een topic te maken op het forum. Ik weet niet zeker of ik met deze vraag bij jullie aan het juiste adres ben en ben nieuw hier, dus excuses als ik onervaren overkom.

Wat brengt me hier
Ik ben op zoek naar een specifiek soort signaalsplitter. Er bestaan uiteraard al pedalen met een AB/Y-functie, waarmee je één of beide versterkers tegelijk kunt gebruiken. Deze werken prima maar ze hebben meestal twee schakelaars. Als beide signalen (A en B) tegelijk actief zijn tijdens het spelen raak ik soms de kluts kwijt over welke knop ik moet indrukken om vanaf daar bijvoorbeeld naar alleen A of alleen B actief te houden. Vaak is één van de twee knoppen dominant afhankelijk van waar je begon en dat moet ik dan steeds onthouden. Ik heb veel nummers die qua dynamiek snel veranderen, dus dit is voor mij best een klus om scherp te houden.

Daarom zoek ik naar een eenvoudigere oplossing: een pedaal met drie knoppen A, B en AB waarbij je met één druk op de knop direct de gewenste output kiest. Dat zou het veel overzichtelijker maken en fouten tijdens het spelen voorkomen.

Het idee
  • Een pedaal met drie schakelaars: A, B en AB.
  • Slechts één knop is actief per keer, aangegeven met een groen ledlampje.
  • Wanneer je een knop indrukt, word de andere automatisch gedeactiveerd.

Ter verduidelijking heb ik in de bijlage een eenvoudig ontwerp en mock-up toegevoegd. De mock-up laat zien dat A actief is, de indicatie is een groen licht.
Als B is ingedrukt, dan zou alleen B actief zijn met een groen licht. Als A&B is ingedrukt, zijn beide opties A en B actief met een groen licht.

Mijn vragen
  • Weten jullie of er al een dergelijk pedaal bestaat?
  • Zo niet: denken jullie dat dit te bouwen is? En zo ja, hoe zou dat technisch aangepakt kunnen worden? Ik heb zelf geen ervaring met elektronica, maar ik ben bereid iemand in te schakelen of te betalen voor de bouw.

Ik hoor graag of jullie iets weten of mij willen doorverwijzen.
Bedankt voor het lezen van deze post.

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: Vraag over speciaal signaalsplitter-pedaal
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2025, 14:10:26 »
Hoi, is de Lehle Dual SGoS toevallig wat jij zoekt?

Handleiding zegt:
Citaat
Mode 2 (classic mode):
In this mode, the Lehle Dual SGoS functions similarly to its predecessor, the
Lehle Dual. The left-hand foot-switch switches Output A on, the center foot-switch
Output A and B simultaneously. Output B is activated using the foot-switch on the
right. The input signal is fed to Output T if the switch is pressed a second time.

Anders kan je even hier rondzoeken: https://www.loopersparadise.de/en/index.php wellicht staat er nog een andere oplossing tussen deze grote selectie aan loopers en splitters die ze verkopen.

Je zou ook iets kunnen maken met een programmeerbare looper.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2025, 14:13:06 door Buzzel »

Offline ABYsignal

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2025, 12:08:02 »
Hoi, is de Lehle Dual SGoS toevallig wat jij zoekt?

Handleiding zegt:
Citaat
Mode 2 (classic mode):
In this mode, the Lehle Dual SGoS functions similarly to its predecessor, the
Lehle Dual. The left-hand foot-switch switches Output A on, the center foot-switch
Output A and B simultaneously. Output B is activated using the foot-switch on the
right. The input signal is fed to Output T if the switch is pressed a second time.

Anders kan je even hier rondzoeken: https://www.loopersparadise.de/en/index.php wellicht staat er nog een andere oplossing tussen deze grote selectie aan loopers en splitters die ze verkopen.

Je zou ook iets kunnen maken met een programmeerbare looper.

Hoi Buzzel, dank voor je reactie :)

Ik heb gekeken naar de Lehle Dual SGoS, qua uiterlijk lijkt het al sterk op wat ik zoek. Ik mis het idee van een dominante-signaal. Dus ik krijg hier het idee dat het A en/of B is, de C is meer een tuner begreep ik. Op basis van demo's op youtube die ik zag zet je elke knop individueel aan en uit los van elkaar. Of zou ik dat makkelijk kunnen programmeren? Daar heb ik geen ervaring mee.

Om wat voorbeelden erbij te pakken:
- Als ik op de A-knop druk, wil ik dat alleen A actief is. Dit zou niet gebeuren als B al actief was. Dan moet ik eerst B uitzetten en daarna A actief zetten. Ik zou willen dat ik direct op A druk, en dat de rest automatisch uitgaat.
- Als ik op de B-knop druk, wil ik dat alleen B actief is. Dit zou niet gebeuren als A al actief was. Dan moet ik eerst A uitzetten en daarna B actief zetten. Ik zou willen dat ik direct op B druk, en dat de rest automatisch uitgaat.
- Als ik op de A&B-knop drukt gaat het naar A en B-kant
Deze optie zie ik niet als één knop op de Lehle. Ik moet A en B apart van elkaar activeren. Er zijn wel 3 knoppen, maar ik zag niet één knop als combinatie van de twee.

Ik heb ook naar de link gekeken, maar daar ben ik niet uitgekomen op het pedaal dat ik zoek.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2025, 16:23:51 »
Je zou bijgevoegd principeschema kunnen gebruiken als startpunt wanneer je het met hardware componenten wilt doen.
Anderzijds kun je ook met een arduino aan de slag. Maar dan moet je code kunnen tikken.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2025, 11:12:49 »
Ik denk niet dat het voorstel helemaal werkt (om eerlijk te zijn snap ik hem ook niet helemaal  ::)). Denk inderdaad dat je op een Arduino o.i.d. uit komt als je wil dat als je A drukt, knop B en Y uit gaan, en als je op B druk, A en Y uit gaan. Het is wel super basic code, maar toch. Een oplossing met transistors en een LM555 om een relais te schakelen is misschien ook wel mogelijk, maar daar heb ik geen kaas van gegeten (https://www.electronics-tutorials.ws/blog/relay-switch-circuit.html) & (https://www.build-electronic-circuits.com/555-timer/).

Naast dat zou je voor output B ook een galvanische scheiding (1:1 audio trafo) en een optie om fase te wijzigen willen hebben.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2025, 11:17:32 door Buzzel »

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2025, 11:29:47 »
Waarom zou het schema niet werken? Je hebt 3 schakelaars met 3 wisselcontacten. Let wel op, het zijn momentary switches. Dus terugverend.
Wanneer je het pedaal in het begin aanzet is er nog geen output geselecteerd. Je dient eerst een output te selecteren.
Stel je drukt voetschakelaar "A" in. Wanneer dit gebeurd, dan wordt het contact in de lus van relais KA gemaakt en de verbrekers in lus KB en KC worden verbroken. Hierdoor wordt alleen relais KA aangesproken. Het maakcontact over voetschakelaar A zorgt ervoor dat relais KA hoog blijft. Hierdoor is uitgang A geselecteerd.
Wanneer vervolgens voetschakelaar "B" ingedrukt wordt, wordt relais KA onderbroken (door verbreekcontact B) en valt dus af, maar relais KB wordt actief en door zijn eigen contact overgenomen.
En dus afhankelijk welke schakelaar ingedrukt wordt, zal de vorige selectie afvallen en de gekozen uitgang zal hoog gemaakt worden.
Zoals ik aangaf is dit een principe schema en zoals je aangeeft kun je dit uitbreiden/verbeteren met een galvanische scheiding enzovoort..
Naar mijn inziens moet dit wel gewoon werken met bovenstaand schema.. Mochten er andere inzichten zijn, dan hoor ik dat graag.

Offline Merweda

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2025, 13:50:42 »
Volgens mij ben je hier naar op zoek. Merweda.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2025, 14:17:43 »
Inderdaad principe is hetzelfde. Echter hier met een handjevol aan electrocomponenten. En kun je dus uit de voeten met een enkel terugverend contactje per footswitch.