Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Inductor wah wah vervangen.  (gelezen 412 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Inductor wah wah vervangen.
« Gepost op: 31 oktober 2025, 00:07:24 »
Een tijdje geleden kreeg ik via het YT-kanaal van Waylon McPherson het idee de inductor van mijn wah eens te vervangen.
Er zat een Red Fasel inductor in uit de jaren ‘70.
Waylon suggereerde dat een 1 Henry toroidal inductor zoals ook in de Mesa 5-band eq’s wordt gebruik een veel vetter en meer vocaal geluid zou opleveren.
En…….. dat klopt! Hij klinkt nu lekker vet en dik.
Maar een nadeel is dat de sweep vd potmeter niet genoeg de hogere frequenties bereikt. En in de heel-down positie is het geluid onbruikbaar. Ik kan dus maar een beperkte bandbreedte van de wah gebruiken.
Nu heb ik twee vragen:
Ik zoek nu naar een inductorspoel van ca 680 mH maar kan dit niet vinden.
Weet iemand waar ik zoiets kan vinden?
Vraag twee is of het perse een spoeltje moet zijn? Is een axiale inductor wellicht ook geschikt?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: Inductor wah wah vervangen.
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2025, 23:15:18 »
wellicht is een "sweep" mod een idee. Je hebt wel wat wahs op de markt met een rotary switch om de sweep frequentie te selecteren.

quote van deze site: https://www.wah-wah.co.uk/diy.html

Citaat
Sweep Range

Change the sweep by swapping the 0.01µF cap between the emitter of Q2 and the inductor. A smaller value will make the wah sweep more trebly and vice-versa. If you're converting to or from a bass wah, this is the one to change. Try 0.068µF for a bass wah.

Zie ook paragraaf 8.3 van deze pagina even: https://www.electrosmash.com/crybaby-gcb-95 Hier zie je dat inderdaad de hele 'sweep' van de wah verplaatst wordt.

Edit:
Wellicht dat het aanpassen van de condensator weer een deel van de tonale kwaliteit die je nu juist vet vind van de gebruikte inductor wat te niet doet... "vet en vocaal" doe me denken aan minder hoog en wellicht een wat meer (laag)mid frequenties.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2025, 23:19:39 door Buzzel »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2025, 11:38:53 »
Dat zou ik kunnen proberen.
Fysiek kan ik de sweep in elk geval niet meer beďnvloeden. De 100k pot staat nu in de uiterste stand van zijn bereik voordat je rem van de pot tegenkomt. Nog een tandje verzetten en het wordt een kapotmeter.

Weet je misschien ook iets over het verschil tussen een toroidal/spoelinductor en een axiaalinductor? 

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2025, 16:04:16 »
Even de layout bekeken van mijn wah om erchter te komen dat er reeds een 10nF in die positie geplaatst is.

En Vet en Vocaal betekent in dit geval dat het geluid meer "woh" klinkt dan "wah" bij gebrek aan een betere omschrijving.

Voor de geďnteresseerden nog even een link naar de video van Waylon McPherson:
https://www.youtube.com/watch?v=7_pNCZkY5hM&t=35s
« Laatst bewerkt op: 1 november 2025, 16:30:55 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2025, 11:52:47 »
Ik heb de axiale inductor geplaatst en weer verwijderd. Dat werkt niet.
De Red Fasel heeft na een aantal verhuizingen ook de geest gegeven.
Tijd voor een ander spoeltje als backup.
Heeft iemand een goede suggestie?
Edit: ik heb ook nog een condensator parallel aan de gesuggereerde condensator toegevoegd.
Dat helpt ook niet.
Het zou kunnen zijn dat de mods betrekking hebben op een standaard Cry Baby. En dat is de mijne niet.

« Laatst bewerkt op: 2 november 2025, 12:37:07 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2025, 11:12:15 »
Inmiddels heb ik de inductor vervangen door een EVH wah -inductor.
Volgens de specs zou deze 562 mH meten.
De meeste wah-inductors meten tussen 400mH en 500mH.
Met de EVH versie kom ik dus iets dichterbij de 1H Mesa-inductor was mijn gedachte. Uiteraard heeft de rest van de componenten ook iets met het karakter van de wah te maken, maar de EVH-inductor laat de wah inderdaad honkier klinken.
Vocaler, iets meer woh dan wah.
Eigenlijk dat wat de Mesa-inductor ook doet maar dan minder extreem. De EVH-inductor is veel bruikbaarder omdat het accent niet helemáál naar het vette laag verschuift. Er blijft voldoende bereik voor de hoge frequenties over.
Voorlopig ben ik er tevreden mee.