Newtone Forum

NEWTONE Doe het zelf forum => Gereedschappen => Topic gestart door: VanZea op 15 november 2011, 15:27:51

Titel: Gaatjes boren?
Bericht door: VanZea op 15 november 2011, 15:27:51
Ik ben bezig met een effect en heb meer dan 20 gaatjes geboren. Ik heb nauwkeurig gemeten, aangegeven op het kastje waar de gaten moesten komen, en en de losse pols geboord. Nu ben ik eigenlijk niet zo tevreden over de gelijkmatigheid van het resultaat. Hoe kan ik dit verbeteren? Kan ik het laten boren ergens? Of moet ik een boortafel kopen?
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Tacoboy op 15 november 2011, 17:21:31
Telkens een puntslag geven waar het gaatje moet komen. Daarna met boortje van 4 mm boren en dan pas naar de gewenste grootte boren. En ja, met een kolom-boormachine!
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Buzzel op 15 november 2011, 17:50:41
Oefenen ik doe ook alles met de hand. eerst klein boortje dan grote, maar perfect wordt het niet.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: plankston op 15 november 2011, 20:12:07
Omdat ik nogal een perfectionist ben qua uiterlijk heb ik gewoon een kolomboor gekocht;P
Bij conrad kun je er voor een schapelijke prijs kopen. Boren wordt ineens een heus plezier:D

Grtz
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: jordje op 15 november 2011, 20:53:52
Ik heb een tijdje terug eens zo'n dingetje gekocht:

(http://www.parts-express.com/images/item_standard/360-652_s.jpg)

Een automatische centerpunt. Sindsdien zijn alle gaatjes retestrak. Wat wellicht ook helpt is een conische boor, of gatenfrees. Die heb ik ook op aanraden van dit forum eens aangeschaft.

(http://www.foerch.nl/documents/thumbs/-357157564_20091407035538_800x800_Fit_0_0.png)

Wat ik altijd doe: 2x meten, putje maken, boren met 2mm, opboren naar 6mm en als het groter moet verder met de conische boor. Altijd perfect ronde en uitgelijnde gaten.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Fuhgawz op 17 november 2011, 00:48:45
Ik heb hetzelfde probleem als jij. Ik heb alleen zo'n grote klopboor thuis liggen en geen zin om een kolomboormachine aan te schaffen. Ik heb het "opgelost" door zo'n ronde vijl te kopen bij de Gamma. Daarmee vijl ik de gaatjes bij totdat alles wel netjes recht is. Bij potmeters, switches, jacks, etc. komt er altijd wel een ringetje of zo  over het gaatje heen dus dat wordt goed genoeg gecamoufleerd. Tenzij je héél erg scheef boort natuurlijk, maar kleine oneffenheden kunnen zo eenvoudig en zonder op te vallen worden bijgeschaafd. Dus even naar de plaatselijke bouwmarkt en voor een paar euro ben je klaar.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 17 november 2011, 10:17:09
Ik gebruik een gewone "centerpons" waar ik icm een hamer een puntje sla in de behuizing. Die boor ik uit met een 3mm boortje en daarna wat het moet zijn, tenzij dat meer is dan 8mm, dan boor ik de 3mm uit met 6mm en dan wat het moet zijn.

Alles uit de hand met een accu/boormachine.

De enige boor die ik niet heb is 13mm. Ik ruim dat gat altijd uit met m'n 12mm boor ;)
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Flo op 17 november 2011, 10:38:56
(Verplaatst naar "Gereedschappen".)

Meer gaten boren:
Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5285.0.html
Boren in een behuizing zonder kolomboor
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5276.0.html
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: oorzaak op 20 november 2011, 23:10:41
Ik heb een tijdje geleden een kolomboor gekregen van mijn schoonvader; toen mijn schoonouders naar een bejaardenwoninkje gingen moest hij zijn gereedschap uitdunnen. Toch vind ik het soms lastig om het werkstuk op de juiste manier onder de boor vast te zetten. Zoveel ruimte heb ik daar nou ook weer niet. En als het niet goed vast zit dan wordt het toch nog een rommeltje.

@jordje, waar heb je die conische boor gekocht?


Groeten, Frits
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: jordje op 21 november 2011, 19:40:58
Ik dacht bij de praxis. Was wel iets van 17 euro maar ik had nog vvv-bonnen liggen. Volgens mij heeft conrad ze ook.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 21 november 2011, 19:45:04
Ik dacht bij de praxis. Was wel iets van 17 euro maar ik had nog vvv-bonnen liggen. Volgens mij heeft conrad ze ook.

Ik heb ze daar voor iets van 50 euro zien liggen....
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: jordje op 21 november 2011, 20:52:49
Dat zijn geloof ik de getrapte boren, die zijn inderdaad belachelijk duur. Conische zijn sowieso een stuk goedkoper, ook op internet.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Tacoboy op 26 november 2011, 09:59:07
Ach, duur zou ik dit niet noemen. Gaat immers een half leven mee als het enkel dient om in alu behuizingen te boren......
http://www.musikding.de/index.php/cat/c266_Bohren.html (http://www.musikding.de/index.php/cat/c266_Bohren.html)
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Flo op 26 november 2011, 12:15:39
en:
http://www.banzaimusic.com/Step-Drills/
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: jordje op 26 november 2011, 18:26:19
Goed shoppen loont! Die stappenboren bij musikding zijn idd goedkoop. Bij banzai al drie keer zo duur...
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Flo op 27 november 2011, 02:28:56
Zeker een enorm prijsverschil. Misschien is er ook veel kwalitiets verschil, geen idee ... maar voor aluminium heb je niet veel kwaliteit nodig naar mijn idee.
De conische boren bij Banzai zijn trouwens ongeveeer even duur als die stappenboor bij Musikding, rond 16 euro:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5285.0.html
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 27 december 2014, 14:46:44
Omdat de conische boor van Musikding (http://www.musikding.de/HSS-step-drill-4-22mm) niet op voorraad was, heb ik er maar 1 van ebay besteld (http://www.ebay.co.uk/itm/371208196889) ...
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Buzzel op 29 december 2014, 15:02:30
Laat horen hoe die bevalt!

7,40 pond is een prima prijs.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 29 december 2014, 15:52:52
Laat horen hoe die bevalt!

Ik moet in een MIG60 versterker gaten opruimen van 12 naar 18mm voor nieuwe schroefbekerelco's. Geen idee wat voor materiaal dat is; sterker dan aluminium iig.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: snofal1951 op 31 december 2014, 10:34:43
Citaat
Ik moet in een MIG60 versterker gaten opruimen van 12 naar 18mm voor nieuwe schroefbekerelco's.

Is daar ruimte voor ?  Kun je plaatje posten?

Ik pak meestal gewoon een vijl , wel een fors karwei.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 31 december 2014, 10:50:32
Citaat
Ik moet in een MIG60 versterker gaten opruimen van 12 naar 18mm voor nieuwe schroefbekerelco's.

Is daar ruimte voor ?  Kun je plaatje posten?

Ik pak meestal gewoon een vijl , wel een fors karwei.

In mijn MIG60 zitten drie 150+30uF schroefbekerelco's. Die combinatie is niet te vinden, en wijkt ook af van het schema uit 1995 dat 100+30uF's heeft. 1 van die elco's is geisoleerd geplaatst, de andere twee zitten met hun behuizing aan de aarde.

Ik heb nu een 32+32uF en een 100+100uF schroefbekerelco gekocht van F&T, en een 33uF en 100uF axiaal, die ik in de behuizing ga plaatsen zodat ik ze ook kan isoleren van massa. Dit zou gewoon moeten passen, maar dan moet ik de gaten wel ruimen tot 18mm.


Mocht de conische boor moeite hebben met dit metaal, dan ga ik ook de vijl hanteren!
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Mattnezz op 17 februari 2015, 16:42:12
Voor grote gaten (XLR's, buisvoeten) heb ik 2 van deze jongens.
http://nl.farnell.com/duratool/971-0060/m16-round-hand-hole-cutter-1-3/dp/1894919 (http://nl.farnell.com/duratool/971-0060/m16-round-hand-hole-cutter-1-3/dp/1894919)
Geloof niet dat ik er 30 euro voor betaald heb, en denk dat 18mm ook niet bestaat... Maar ze zijn verdomde handig soms.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 17 februari 2015, 17:05:01
Ik heb ooit gelezen dat die gatenponzen het niet netjes doen in staal; daar zouden ze eerst het staal krom trekken voordat ze gaan snijden.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Mattnezz op 17 februari 2015, 19:14:25
Die ervaring heb ik niet echt, maar ik heb ook alleen in die 19" behuizingen van Musikding gesneden wat staal betreft. Dat is ook niet enorm dik, denk dat het 1.2 mm is. Het is zelfs wel mooi dat de randen iets naar binnen gebogen worden, maar slechts de randen, geen warps.
Aluminium plaat is net boter en ik verwacht daar eerder problemen, maar ook weer niets wat niet recht te buigen valt. Ik ben wel bang dat het relatief brosse alu van bijv Hammond of Eddystone doosjes zou kunnen barsten.
Weet nog hoe lang ik met een conische boor in de weer was om van 10mm naar 22mm op te boren... Langer dan mn accuboormachine volhield iig ;)
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Harold op 17 februari 2015, 21:03:16
Weet nog hoe lang ik met een conische boor in de weer was om van 10mm naar 22mm op te boren... Langer dan mn accuboormachine volhield iig ;)

Ik moet dat nog steeds in mijn MIG60 gaan doen. Zal ook wel een zware klus worden; al is de conische boor nog splinternieuw.
Titel: Re: Gaatjes boren?
Bericht door: Gobius op 3 maart 2015, 15:46:04
Mensen, ik heb afgelopen jaar een setje van 3 conische boren gekocht op AliExpress. Die werken heel erg goed. Setje van drie was € 7 (gratis verzending).