Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: kraakruis  (gelezen 7482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline gert

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
kraakruis
« Gepost op: 28 november 2005, 15:12:38 »
mijn bandmaster heeft een krakerige ruis.
De ruis begint als de versterker een kwartiertje aanstaat en is niet constant qua volume, het neemt af en neemt toe, beetje onvoorspelbaar maar wel constant. (snap je 't nog  ::) )
zo'n geluid wat normaal gesproken even ophoud als je er een ram opgeeft, maar dat helpt niet. Kan het zijn dat dit aan de elco's ligt?
 

Offline Gert-Jan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 771
    • de NEWTONE site
Re: kraakruis
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2005, 21:22:20 »
Hallo Gert,

Zonder wat meer informatie is het moeilijk te zeggen.

Ten eerste: om wat voor Bandmaster gaat het. (blond, blackface, silverface, bandmaster reverb) en bij benadering van welk jaar?

Ten tweede: wordt het gekraak harder of zachter wanneer je aan de volumeknop draait? Idem voor de toonregeling?

Ten derde: is het op beide kanalen? Wanneer je tremolo en/of reverb hebt, wordt het gekraak beinvloed door de tremolo of reverbknop?

Het probleem kan inderdaad aan de elco's liggen maar er kunnen nog andere redenen zijn (waaronder hele kleine oorzaken).

We kunnen aan de hand van bovenstaande gegevens proberen vast te stellen waar het probleem ongeveer zit.

Met vriendelijke groeten,

Gert-Jan

=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline gert

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
Re: kraakruis
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2005, 22:43:08 »
silverface bandmaster reverb uit het jaar onzes heren 1969. Twee kanalen, 1 zonder toeters en bellen en een met Tremolo en Reverb.
Draaien aan welke knop dan ook beinvloed de kraakruis niet.
Ook zonder ingeplugt te zijn kraaktruist hij er vrolijk op los.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005, 09:38:01 door gert »

Offline Gert-Jan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 771
    • de NEWTONE site
Re: kraakruis
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2005, 12:30:08 »
Hallo Gert,

Uit je omschrijving van het probleem denk ik dat je geluid zou kunnen omschrijven als het geluid van een ei dat gebakken wordt.

Om vast te stellen waar het probleem vandaan komt zou je van buiten naar binnen moeten werken.

Omdat het probleem blijkbaar onafhankelijk is van de toon/volume/effectregeling kun je concluderen dat het euvel niet direct in de signaalweg zit of dat het euvel in de eindtrap zit (na de toonregeling)

Ik denk dat dit je versterker is:

http://www.ampwares.com/ffg/bandmaster_reverb_sf_68f.jpg


Ik ga ervan uit dat het dit het schema van je versterker is:

http://www.ampwares.com/ffg/schem/bandmaster_reverb_aa1069_schem.gif

en dit de layout:

http://www.ampwares.com/ffg/schem/bandmaster_reverb_aa1069_layout.gif

Omdat het probleem blijkbaar onafhankelijk is van de toon/volume/effectregeling kun je concluderen dat het euvel niet direct in de signaalweg zit of dat het euvel in de eindtrap zit (na de toonregeling)

Wanneer de filter condensators slecht zijn zou ik persoonlijk als symptoom brommen verwachten en geen kraakruis. In principe ga ik ervan uit dat je het probleem ergens anders zou moeten zoeken.

Werkend van buiten naar binnen zou je aan de volgende storingsbronnen kunnen denken:
1 – Mogelijk is de gelijkrichtbuis kapot. Dit is de grote 5U4GB buis die helemaal links naast de twee eindbuizen zit. Heb je hier een reserve exemplaar van? Voor wisselen eerst laten afkoelen!!!
2 – Een van de 7025 buizen of de 12AT7 is slecht. Dit is een iets minder waarschijnlijke oorzaak maar je zou de 7025 buizen even een voor een kunnen wisselen tegen een 12AX7 waarvan je weet dat die goed is. Voor wisselen eerst laten afkoelen!!!!

Als bovenstaande niet helpt dan zou je binnenin moeten gaan zoeken. Let op dat het werken in een buizenversterker levensgevaarlijk kan zijn. Zelfs als de stekker niet in het stopcontact zit (in verband met ontladen van filter condensators).

Een manier om deze te ontladen is de volgende. Sluit de versterker aan, laat hem opwarmen en speel gitaar over de versterker. Daarna de versterker uitzetten door de stekker uit het stopcontact te trekken dus NIET met de power of stand-by schakelaar. Wanneer je doorspeelt wordt het geluid eerst zachter en houdt daarna op. Er is nu nog wel wat spanning aanwezig in de condensators maar deze is in elk geval niet meer schadelijk.

Het chassis is best zwaar en moeilijk vast te houden. Misschien is het het beste om eerst de buizen zolang te verwijderen. Leg ze netjes op volgorde weg zodat ze straks weer op hun oude positie terug kunnen.
Het gemakkelijkst kun je de beide planken aan de achterkant van de kast zolang verwijderen.
Maak eerst de kabeltjes van de reverb los. Goed onthouden welk kabeltje op welk stekkertje moet. Meestal zit op een van de stekkertjes een rode punt.
Om het chassis uit de kast te halen draai je de schroeven die in de langwerpige chroom plaatjes bovenop de kast zitten los. Deze schroeven gaan dwars door het chassis heen en zitten aan de onderkant met een moertje vast.
Haal nu het chassis voorzichtig via de achterkant uit de kast.
Wanneer je de kast nu met de open achterkant naar boven op tafel legt dan kun je het chassis hierop leggen om eraan te werken.

Aan de binnenzijde van de versterker hebben we de volgende verdachten:
1 – Controleer de buisvoeten op vuil. Via vuil op de buisvoeten kunnen vonken overslaan naar andere pinnen. Meestal is dit probleem te herkennen aan zwarte gebieden op de buisvoet.
2 – Kapotte koolstofweerstand(en). Persoonlijk denk ik dat dit de oorzaak van je probleem is. Meestal zijnde 100K/1 Watt weerstanden die in een V vorm op het board zitten het probleem. Doordat deze warm worden wanneer de versterker wordt gebruikt gaan ze in kwaliteit achteruit.

Vaak is de schuldige op de volgende manier te vinden.
Plaats de buizen weer op hun goede plaats terug.
Zet de versterker aan. Let op: ook de luidspreker aansluiten! Volume op 2 a 3 op beide kanalen.
Let op de versterker staat nu onder zeer hoge spanning!!! Wanneer je nu aan de versterker werkt moet je maar met 1 hand werken en de andere op je rug houden.!!
Wacht totdat het storende geluid weer terug komt.
Tik nu met een plastic staafje, bijvoorbeeld een viltstift  tegen de verdachte weerstanden. Wanneer je bij de schuldige bent zal een tikje tegen de weerstand waarschijnlijk via de luidspreker te horen zijn.
Kijk in het schema wat de waarde is van de betreffende weerstand en koop een nieuwe. Het beste kun je de weerstand vervangen door een 2 watt metal film weerstand van dezelfde waarde. Dan kan deze weerstand er weer 35 jaar tegen.
Voordat je gaat solderen: eerst weer de filter condensators ontladen zoals eerder beschreven en de stekker uit het stopcontact laten.
3 – Een andere, minder waarschijnlijke oorzaak kan het board zelf zijn. Door het materiaal waarvan ze gemaakt zijn kunnen deze nog wel eens vocht ‘opzuigen’. Dit zou kunnen gebeuren wanneer de versterker in een vochtige (oefen)ruimte wordt gebruikt.

Zorg voordat het chassis weer terug gaat zetten in de kast dat de filter condensators ontladen zijn.

Een lang verhaal, ik hoop dat je er wat mee kunt doen,

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline gert

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
Re: kraakruis
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2005, 15:25:33 »
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de 5u4gb is want die is twee jaar geleden vervangen dacht ik.
Ik loop je lijstje na en kom er op terug. Bedankt alvast zover!

Offline gert

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
Re: kraakruis
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2005, 20:34:01 »
Ik weet niet hoe een 5u4gb er uit hoort te zien?
Helemaal doorzichtig glas?
Deze heeft nl. aan de binnenkant van de buis, achter bovenin een circel van 2 cm diameter wat er uit ziet als chroom. De randen zien blauwachtig, alsof er een aansteker onder gehouden is. Als dat niet hoort zijn we snel klaar...Zo te zien is het de originele buis. Hij ziet er nogal oud uit verder nl.

Offline Gert-Jan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 771
    • de NEWTONE site
Re: kraakruis
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2005, 22:30:30 »
Hallo Gert,

De 5U4GB ziet er zo uit: http://www.tnbstore.com.tw/photo/eh/eh-5u4gb.jpg

Wanneer je van achter op je bandmaster kijkt is dit de meest linkse buis. Naast de twee 6L6GC buizen.

Het kan geen kwaad om een 5U4GB als reserve te hebben. Wanneer deze buis het begeeft dan kun je namelijk helemaal niet meer spelen. Deze buizen zijn ook niet zo heel duur en redelijk goed verkrijgbaar.

De 6L6GC buizen zijn de enige die gebiasd zouden moeten worden, deze kun je dus beter niet zomaar wisselen.
Alle andere buizen in je Bandmaster kun je gewoon wisselen. Een goede vervanger voor de 7025 buizen kan een JJ ECC83S (12AX7) zijn.

De buitenkant van een buis hoeft niet zo veel te zeggen over de correcte werking. Wanneer de versterker aan staat en de platen (de grijze elementen in de buis) gaan zelf oranje of rood gloeien dan is er wel iets mis.
Het enige onderdeel in een buis dat daadwerkelijk moet gloeien is de gloeidraad.

Met vriendelijke groeten,

Gert-Jan


=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline gert

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
Re: kraakruis
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2005, 22:51:46 »
ik weet hoe hij er uit ziet, ik heb mijne er uit gehaald.. ging mij om die rare plek achterop. maar goed, ik zal een reservebuis kopen en eens kijken of dat verschil uit maakt. Jij verkoopt ze niet? zag ze niet in de winkel nl.

Offline Gert-Jan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 771
    • de NEWTONE site
Re: kraakruis
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2005, 08:15:52 »
Gert,

Nee, de 5U4GB heb ik niet.
Ik denk overigens dat de meest waarschijnlijke oorzaak van je probleem de weerstand(en) is/zijn.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan
 
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline gert

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
Re: kraakruis
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2005, 22:24:36 »
vanavond heb ik alles nagekeken.
een aantal 100K weerstanden bleken al vervangen te zijn door metaalfilmweerstanden, aan het soldeerwerk te zien is dat nog niet zo lang geleden gebeurt. De versterker is in 2004 voor een beurt naar FNS geweest, ik denk dat hij dat gedaan heeft. Hij heeft toen ook de eindbuizen vervangen door svetlana's en twee voorbuizen vervangen door ElectroHarmonix. De andere oude weerstanden waren goed (tikken met stift was niet hoorbaar).
Buisvoeten waren schoon, gelijkrichter is volgens mij ook nog goed.
De pre-amp buizen zijn heel divers:
tekening               huidige buis
12AT7                   12AX7 onbekend merk, made in China, zag er oud uit
12AX7                   12AX7 ElectroHarmonix, vrij nieuwe buis
7025                     ? RCA, zag er oud uit
12AT7                   ? RCA, ook oud
7025                     ? RCA, idem
7025                     12AX7, ElectroHarmonix, vrij nieuwe buis

Een bonte verzameling dus..

Kan ik de oud uitziende RCA buizen en made-in-china buis (12AT7 en 7025)
zonder meer vervangen door 12AX7's?  (bv ook EH's?)


Offline Gert-Jan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 771
    • de NEWTONE site
Re: kraakruis
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2005, 12:31:45 »
Hallo Gert,

In de bandmaster horen zoals je al opmerkt oorspronkelijk de volgende buizen:
3 x 7025
2 x 12AT7
1 x 12AX7

De 7025 wordt al heel lang niet meer gemaakt. Deze zou je dus moeten vervangen door een andere buis. Persoonlijk vind ik de ECC83S (12AX7) van JJ een goede vervanger. Volgens het datasheet van de 7025 is de versterkingsfactor van deze buis ongeveer 100, zie datasheet:  http://www.drtube.com/datasheets/7025rca59.pdf
De JJ heeft ook een versterkingsfactor van 100 (u=100), zie datasheet: http://www.drtube.com/datasheets/ecc83sjj2003.pdf
Daarbij hebben de JJ buizen iets minder last van brom en zijn in de regel minder ‘microfonisch’.

De Electro Harmonix buis heeft een lagere versterkingsfactor, zie:  http://www.drtube.com/datasheets/12ax7eh.pdf

De 12AT7 is nog gewoon verkrijgbaar en ik zou op die positie dus een 12AT7 (versterkingsfactor 60) zetten en geen 12AX7 (versterkingsfactor ongeveer 100) zoals in jouw versterker.

De RCA buizen zijn waarschijnlijk al behoorlijk oud, het zou mij niet verbazen als dit de oorspronkelijke buizen nog zijn.

De keuze voor een merk buizen is vaak heel persoonlijk, verschillende merken hebben toch weer net iets andere karakteristieken. Zelf vind ik dat voor voorversterkerbuizen de JJ’s een heel goede prijs-kwaliteitverhouding hebben. Op internet zijn wel berichten te vinden van tests van buizen, bijvoorbeeld hier: http://www.rru.com/~meo/Guitar/Tubes/MooksTasteTests/tt-12ax7.html

Een bonte verzameling buizen hoeft natuurlijk niet slecht te zijn al vind ik het zelf cosmetisch gezien wel mooi als er een beetje een lijn in zit.

De keuze van de gelijkrichter maakt voor het geluid niet uit. Alle gelijkrichterbuizen doen wat ze moeten doen, gelijkrichten.

Met vriendelijke groeten,

Gert-Jan
 
« Laatst bewerkt op: 1 december 2005, 16:52:16 door Gert-Jan »
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline jimi

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
  • elektrovolt
Re: kraakruis
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2006, 09:42:45 »
Citaat
1 – Controleer de buisvoeten op vuil. Via vuil op de buisvoeten kunnen vonken overslaan naar andere pinnen. Meestal is dit probleem te herkennen aan zwarte gebieden op de buisvoet.
2 – Kapotte koolstofweerstand(en). Persoonlijk denk ik dat dit de oorzaak van je probleem is. Meestal zijnde 100K/1 Watt weerstanden die in een V vorm op het board zitten het probleem. Doordat deze warm worden wanneer de versterker wordt gebruikt gaan ze in kwaliteit achteruit.

ik had precies hetzelfde met mijn bass king, en dit waren inderdaad de schuldigen. de buisvoeten kan je meestal ook uit elkaar halen, dan kan je alles goed schoonmaken.