Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Sterling SUB Ray5 preamp  (gelezen 19586 keer)

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Sterling SUB Ray5 preamp
« Gepost op: 9 februari 2015, 18:18:30 »
Hoi,

Wil een andere preamp in mijn bass bouwen.
Iemand al ooit eens onderstaande pre-amp gebouwd? EN wat is jullie ervaring?

Zou een kopie moeten zijn van de Orginele MusicMan Stingray 70's 2 EQ preamp.

Hoor het wel!

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Sterling SUB Ray5 preamp
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2015, 09:30:05 »
Welkom!
De schakeling ziet er iig veelbelovend uit.
"The proof of the pudding is in the eating"
Gewoon even opbouwen op een gatenprintje (quick en dirty) en proberen, na een avondje knutselen weet je of het een susccesnummer is.  ;)

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Sterling SUB Ray5 preamp
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2015, 00:07:32 »
Tjee, inderdaad even geknudseld en een gaatjesprint gevuld met onderdelen en werkt als een trein :)
Echter uitgangs elco C7 verandert in 10 uF.

Had eerst nog 2  keer 330K in serie gezet mijn de originele pick up, en dan tussen de twee weerstanden het signaal naar de input gebracht. Andere kant aan massa gelegd natuurlijk. Op die manier halve inganspanning van de pickup. Maar dit gaf geen verschil. De orginele preamp clipte nog steeds. Dus is er niks anders dan een oversturende apremp die Sterling in zjjn SUB serie bassen zet.

Nu bovenstaande erin, en perfect !!! Geen clipje meer gehoord :)

http://nl.fotoalbum.eu/59jazzbazz/a838175/00000017
http://nl.fotoalbum.eu/59jazzbazz/a838175/00000016
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2015, 00:29:07 door 59jazzbazz »

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2015, 11:16:12 »
Het is me gelukt om het clippen van de Sterling SUB Ray5 Preamp weg te krijgen.  :lol:

Heel simpel, heb de orginele preamp eruit gegooit en onderstaande even in elkaar geknutseld. Kosten € 15,75 compleet. De orginele Preamp produceert veel te gain en daardoor klipt het uitgangsignaal. Ook als de pickup helemaal omlaag gedraaid wordt. :-X

Nu met de MM 2EQ preamp ( late jaren 70 model) is alles goed, geen brommen, clippen etc,, gewoon een lekker funcky MM geluid!    ;D :D ;D

Voor alle foto's zie:
http://nl.fotoalbum.eu/59jazzbazz/a838281

Onderdelen kan je zo bestellen bij Newtone, die heeft alles op voorraad ( voor mij i.i.g   ;D )
http://www.newtone-online.nl/catalog/shopping_cart.php

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2015, 11:17:54 door 59jazzbazz »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2015, 11:34:51 »
Goed bezig, DIY RULES !!! ;)

Alle opamps hebben een zeer hoge openlus-versterking, dus het lijkt of er meer aan de hand is... ???
Maarrrrr, jouw resultaat werkt perfect, en dat telt.

Oei, je hebt de bedrading wel erg lang gehouden, dit is een potentiële bron voor brom en oscillatie.
Ik zou de bedrading zo kort als mogelijk houden, bijv de print op een potmeter plakken en vanaf daaruit strak bedraden.
Als het de mijne was, dan verving ik de beide 2M2 weerstanden door lagere waardes, bijv. 100K of zo, dit komt je ruisniveau ten goede.
Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van elco's in de signaaldraad, mss een mooie optie om foli C's aan de in- en uitgang te plaatsen, tis maar een tip ;).

Leuk leesvoer over bas preamps:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,7583.0.html

Succes!
Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2015, 17:02:48 »
Goed bezig, DIY RULES !!! ;)

Alle opamps hebben een zeer hoge openlus-versterking, dus het lijkt of er meer aan de hand is... ???
Maarrrrr, jouw resultaat werkt perfect, en dat telt.

Oei, je hebt de bedrading wel erg lang gehouden, dit is een potentiële bron voor brom en oscillatie.
Ik zou de bedrading zo kort als mogelijk houden, bijv de print op een potmeter plakken en vanaf daaruit strak bedraden.
Als het de mijne was, dan verving ik de beide 2M2 weerstanden door lagere waardes, bijv. 100K of zo, dit komt je ruisniveau ten goede.
Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van elco's in de signaaldraad, mss een mooie optie om foli C's aan de in- en uitgang te plaatsen, tis maar een tip ;).

Leuk leesvoer over bas preamps:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,7583.0.html

Succes!
Mvg. Hans

Hey,

Misschien heb je gelijk, maar ik heb zelf ook een echte MM4 Stingray uit 1996. Love that sound :)

Dus dat is de reden dat ik allemaal dezelfde componenten gebruikt heb. Alleen een LM4250 kan ik hier in NL niet vinden helaas, weet jij misschien waar?

Heb je enig idee hoe lang de batterij zal meegaan (lees hoeveel uur je kan spelen met een batterij) t.o.v. een LM4250? Of war zijn nog meer goede en weinig stroom gebruiken vervangers voor de LM4250?

BTW heb geheel geen last van rare ruis of oscilaties of iets dergelijks!

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2015, 17:16:01 »
Ik zou ook MKT's voor de 1uF's in het toonpad gebruikt hebben ...
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2015, 09:58:58 »
Ik zou me niet te blind staren op juist dit type nummer LM4520.
Een fatsoenlijk ontworpen opamp heeft geen eigen "klank". (of je moet een absoluut gehoor hebben).
Natuurlijk zit er ook kaf tussen het koren, maar de huidige productie is prima-goed.

Wel zou ik een opamp nemen met een laag ruis nivau (max. 20nV/Vhz).
Het stroomverbruik van een 4520 is uitzonderlijk laag, een TL071 daarentegen neemt ca. 1.5 mA op.
Ik verwacht dat een batterij toch wel heel lang meegaat.

Dus ik zou de opamp keuze laten bepalen door ruisniveau en stroomverbruik.
Google geeft raad, bijv deze database:
http://www.datasheetcatalog.com

Mvg.Hans
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2015, 10:03:52 door Hansel »

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2015, 22:31:45 »
Wel zou ik een opamp nemen met een laag ruis nivau (max. 20nV/Vhz).
Het stroomverbruik van een 4520 is uitzonderlijk laag, een TL071 daarentegen neemt ca. 1.5 mA op.
Ik verwacht dat een batterij toch wel heel lang meegaat.

Dus ik zou de opamp keuze laten bepalen door ruisniveau en stroomverbruik.
Google geeft raad, bijv deze database:
http://www.datasheetcatalog.com

Mvg.Hans

Hoi Hans,

Jij hebt verstand van Ic's, die indruk maak je ten minste  ;)
Ik heb er nu een TL071 in. Nu heb ik zitten kijken op de spec-sheets van de LM4250, TL061 en TL031.

Ik concludeer dat het ruis niveay van de TL071 zo'n 20 nV/Vhz is.
De KM4250, TL061 en TL031 hebben, zoals ik lees, een waarde van tussen de 40 en 50 nV/Vhz. Heb ik dat goed?
Deze laatste 3 gebruiken beduidend minder stroom dus de batterij zal langer meegaan als het goed is.

Dit verschil in Noise zou dit hoorbaar zijn en of hinderlijk zijn?
Als straks blijkt dat de batterijen, bij wijze van spreken niet aan te slepen zijn, welke zou dan de beste optie zijn in jouw ogen?

Ik hoor het wel weer.

BTW: Bij Farnell zie ik dat de LM4250 wel te bestellen is  :P

GReetz,
EM

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2015, 11:10:18 »
Dat wordt een dure opamp van Farnell, als je verzendkosten erbij optelt.

De TL031 is idd een mooie optie, heel laag verbruik en een vrij goed ruisgetal.
Een opamp met een eigen ruis van 40 nV ruist 6 dB harder dan een type met een ruis van20 nV.
+6B hoger op heel weinig is nog steeds weinig, dus mi gewoon proberen.

Andere mooie optie is een LM308 (ook verkrijgbaar alhier in de winkel), als je de spec's doorneemt is dit een bijna perfecte kandidaat.
Mocht je ooit een LT1077 of 1097 tegen komen, die zijn ook heel smakelijk voor deze toepassing.

Imo zou ik de TL071 even lekker laten zitten, hij speelt nu goed zeg je.
Ik neem aan dat als je de jack uit de bas trekt, de batterij wordt ontkoppelt van de preamp.
Dan lijkt het me dat de batterij heel lang meegaat (en een , ahumm, verstandig bassist heeft altijd wel een reserve exemplaar direct bij de hand 8))
Dan kun je in de toekomst (bij een ev volgende bestelling) altijd nog een van bovenstaande opamps meepakken.

Mvg. Hans

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2015, 11:55:41 »
He Hans,

Bedankt voor de reactie!

Waar ik werk bestellen we regelmatig bij Farnell,  dus verzendkosten hebben we niet  :)
Ik laat ze meekomen via mijn werk dus,  geloof voor 87 eurocent ;D

Maar ik ga eens kijken en proberen en dan zie ik wel wel verder.
bedankt voot het meedenken en info verrchaffen, goed bezig!  :D

Greetz,
EM

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2015, 10:14:45 »

Waar ik werk bestellen we regelmatig bij Farnell,  dus verzendkosten hebben we niet  :)
Ik laat ze meekomen via mijn werk dus,  geloof voor 87 eurocent ;D

Dan zou ik meteen de LT1097 ook meebestellen  8).

http://nl.farnell.com/linear-technology/lt1097cn8-pbf/ic-op-amp-precision-1097-dip8/dp/9559914

http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/1097fas.pdf

Mvg. Hans

Offline Jarno

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2015, 22:15:08 »
Als je die TL071 gebruikt, heb je wel R6 weggelaten?
Ik zou zelf zeker voor die 4250 gaan, ik heb 5-6 van deze preamps gebouwd, en ik vind hem echt wel anders klinken met die 4250.
Stroomverbruik is als je die opamp gebruikt ook lachwekkend laag, ik heb hem zelf nagemeten bij een van mijn builds en hij was 39uA, batterijtje gaat lang mee!

Geweldig ding, erg muzikale eq. Wel veul laag als je die helemaal opendraait, misschien wat te met een vijfsnaar (heb hem zelf nooit in een vijf gehad), en misschien is dat de reden dat 5-snaar stingrays altijd 3eq zijn? (geen stingraykenner dus dat zou best ook anders kunnen zijn).

Offline 59jazzbazz

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2016, 14:27:15 »
Eindelijk tijd en zin gehad om nog een 1M log. (reverse) potmeter in de MM2 equ preamp te zetten.
Whow, nu wel een mooi regelgebied over het gehele bereik.

Dus een aanrader, voor zo'n 15 euro een prima pre amp in mijn Sterling SUB5 bass.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2016, 20:16:06 »
Hartstikke mooi dat die goed bevalt.
Ook een mooie preamp om een  passieve bas actief te maken.
Heb je verder het schema uit je eerste post aangehouden?

Mvg. Hans