Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: bouwverslag Keeley 4 knob compressor met blend mod  (gelezen 460 keer)

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
bouwverslag Keeley 4 knob compressor met blend mod
« Gepost op: 20 februari 2021, 17:56:16 »
begonnen als hulp bij troubleshoot is het inmiddels meer een verslag geworden van work in progress...

Het werd tijd voor een compressor en ge´nspireerd door andere posters dacht ik maar eens meteen te beginnen met een vero. Overigens zie ik dat het effect en deze vero al in topics sinds 2013 s gepasseerd, dus nieuw is ie niet voor jullie.
Altijd spannend maar helaas, niet in een keer raak.  Alleen weet ik even niet waar ik de fout zoeken moet. En ik ben nog wat nieuw met doormeten van bias en dergelijke. Heeft iemand tips waar ik de fout zoeken moet?

De verolayout is van http://tagboardeffects.blogspot.com/2012/07/keeley-4-knob-compressor.html. ik zet hieronder ook even afbeelding van het circuit (https://easyeda.com/numaxim/keeley-4-knob-compressor)

het geluid in output is doord, nada
audioprobe: geluid tot aan IC (ingang 3) goed, maar erna weg. uit 6 een hoog gesis, uit 5 stilte.

multimeter
uitgangsspanning DC 9.45 V
voltages (V) IC CA3080
1 0
2 7.70 (-)
3. 7.79 (+)
4 0
5 0.84 (amp bias input)
6 8.16 (output)
7 9.45
8 0

het verschil tussen output en input is volgens mij te groot. Maar kan dat dan nog zitten in het stuk circuit tussen 6 en output, of kan ik mijn focus verkleinen?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 08:51:12 door juanmoulinho »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Re: troubleshoot Keeley 4 knob compressor
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2021, 18:40:09 »
Lopp eerst kritisch en uitgerust je vero na met de tekening erbij. Ik heb ook wel eens een componentje een rijtje te hoog geplaatst.
Alle links correct geplaatst?
Zijn alle tracecuts goed uitgevoerd?
Is er geen kortsluiting tussen de banen? Meestal ga ik met een scherp mesje tussen twee banen door om eventueel flux en minuscule drupjes soldeer te verwijderen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2021, 13:16:00 »
Er zit iets fout bij het circuit voor de + & - ingangen van de CA3080 OTA. De DC spanning is te hoog op deze ingangen en ook ongelijk waardoor de uitgang van de OTA naar >8V DC gaat. Ik zou daar eerder iets rond de 4,5V DC verwachten.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 18:08:23 »
Bedankt Burny en Flo!

goede tips, vandaag met frisse moed een missende jumper en met dat MESJE (dat gaat een standaard handeling worden) inderdaad twee valse verbindingen weggevist. Inderdaad Flo, was er een verbinding tussen de 9V+ en de +input van de opamp gekomen. De cuts had ik gelukkig al gecontroleerd direct daarna, voordat ik had gesoldeerd, dus die zijn goed.

Ik ben al verder, en er zijn dus meerdere fouten ingeslopen vrees ik. Ik ben er nog niet maar er is geluid. Klinkt nu alsof je de gitaarkabel in en uit je gitaar trekt zodra de compressie toeslaat.

DC 9.44 V
CA3080 E
1 0            5 0.69
2 3.99       6 2.67
3 3.99       7 9.44
4 0            8 0

2N5088 NPN sil
   Q1       Q2       Q3       Q4         Q5
C 7.29    6.81    9.34     9.34       9.44
B 1.49   2.73    0           0            9.34
E 2.08   2.58    0           0            8.89

De bias van de opamp is volgens mij ook nog niet goed. En meest opvallend vind ik de metingen op Q3 en Q4. Kan dat uberhaupt of zal ik eerst daar eens verder zoeken?
(morgen, met frisse moed; ik zie het probleem nu niet op het oog).

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2021, 12:07:38 »
Q3 en Q4 basis en emitter staan inderdaad op 0V DC, dat is goed.
Ik zie in het schema in post 1 geen aarde verbindingen met Q3 emitter en Q4 emitter terwijl dit er wel moet zijn. Dus het schema lijkt me niet volledig.
Zoek ook eens naar MXR Dynacomp en Ross Compressor, op freestompboxes.org en diystompboxes.com, die circuits zijn bijna hetzelfde.

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 12:26:05 door Flo »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2021, 12:31:28 »
Q1 heeft in ieder geval niet de juiste spanningen. De Basis spanning is veel te laag. Ik zou rond 4,5V op de Emitter verwachten en de Basis 0,6V hoger dan de emitter. Dit probleem is er ook bij Q2.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2021, 13:24:01 »
Q3 en Q4 basis en emitter staan inderdaad op 0V DC, dat is goed. 
ah dankje,  dat gaat mijn kennis nog te boven...

Ik zie in het schema in post 1 geen aarde verbindingen met Q3 emitter en Q4 emitter terwijl dit er wel moet zijn. Dus het schema lijkt me niet volledig.
Dat viel me ook op. Toch is de vero op tagboardeffects wel verified en in 2013 al positieve reacties. Ook het gedeelte van de clipping is anders. De 390k weerstand is er uit en ook die potmeter is anders verbonden.

Zoek ook eens naar MXR Dynacomp en Ross Compressor, op freestompboxes.org en diystompboxes.com, die circuits zijn bijna hetzelfde.
Ga ik doen!dankje

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 16:44:12 door juanmoulinho »

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2021, 13:25:19 »
Q1 heeft in ieder geval niet de juiste spanningen. De Basis spanning is veel te laag. Ik zou rond 4,5V op de Emitter verwachten en de Basis 0,6V hoger dan de emitter. Dit probleem is er ook bij Q2.
Dankje, ik ga daar eerst zoeken

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2021, 21:06:54 »
Nou goed, experiment begin gewoon "-out of the blue -met een vero design' mislukt.

ik kan het niet vinden. de ontbrekende ground rail uit het schema (met de emitters van q3 en q4) was in de vero wel goed verwerkt; R17 en R8 aan de vero toegevoegd. De clipping sectie er helemaal uit gehaald (zoals de ross) maar nog niet veel verbetering. c5 (1u) heb ik als elco gebruikt en georienteerd zoals in de ross, dus - pool aan emitter van Q1.

Ik ga toch maar weer eerst naar het breadboard. dan weet ik ook meteen of de transistors en ic wel oke zijn. Dankzij @flo heb ik me nu toch ook wat meer verdiept in het circuit. Bovendien zie ik het nut van de clipping stage toch niet zo en ga ik in plaats daarvan meteen maar sleutelen aan een dry blend mod. 2becontinued...

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2021, 16:08:16 »
breadboard succesvol. ik kom dichtbij het antwoord
in ieder geval weet ik nu:
dat de compressor wel meer doet dan de squeezer
dat het schema (mits rail tussen emitters q3 en q4 geaard) oke is
dat mijn opamp en transistors het doen
dat ik de clipping stage er wel in laat

en ik kon de boel doormeten op het breadboard om te vergelijken met de waardes op de vero(zie eerder)
dc 9.46V
ca3080E
1 0        5 0.66
2 3.51   6 2.33
3. 3.54  7 9.46
4. 0       8  0

2n5088 npn sil
   Q1      Q2      Q3     Q4     Q5
C  5.27   6.75   9.37   9.37   9.46
B  1.44   2.86     0       0       9.36
E  1.98   2.65     0       0       8.90

conclusie: eigenlijk is alleen de collector waarde van q1 te hoog (2V verschil). Zal vast toch een shortcut in die rij zitten. Ik ga daar maar eens alles uit en opnieuw in solderen evenals de rij erboven en onder. grappig ook nu zijn basis en emitter laag en emitter hoger dan basis, dus dat hoort wel?

maar eerst nog even puzzelen voor een blend control. ik heb het breadboard nu toch.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2021, 20:57:37 door juanmoulinho »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Re: in progress: Keeley 4 knob compressor met blend mod?
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2021, 22:56:53 »
Effe doorbijten. ;)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2021, 13:03:09 »
De spanning bij Q1 kloppen in ieder geval nog niet. Inderdaad even doorbijten en de fout opsporen!

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2021, 16:40:47 »
Yes hij doet het! Geen idee wat het nou uiteindelijk was, maar dat heb ik vaker gehad. Gompie wat klinkt het ook al weer beter dan op een breadboardje he.

Ik heb trouwens meteen geleerd hoe je met een weerstandje je potmeter aan kan passen, mbv https://www.diystompboxes.com/analogalchemy/emh/emh.html. De 150k lin pot voor attack en clip kon k nergens vinden. ik ben voor ene 100k lin gegaan met een 150k weerstandje tussen de pins.

Maar klaar ben ik nog niet. Want intussen een blend moduletje met succes getest op breadboard en layoutje voor vero gemaakt. Die ga ik nu eerst nog maken en er tussen zetten. En dan nog puzzelen met 5 potmeters in een type B huisje. Dat wordt net als Burney met 9mm potjes werken denk ik.

ik probeer de layout van het verotje mee te sturen (jpeg, 66kb) als bijlage maar krijg het niet gepost. ander keertje dan maar. edit: o hij zit erin als bijlage
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 21:42:52 door juanmoulinho »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2021, 20:09:38 »
Super! Gefeliciteerd. Jammer dat je niet weet wat het probleem was maar fijn dat het nu wel goed werkt.

Hier is ook goede info te vinden over potmeters en het aanpassen van de potmeter "taper":
http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2021, 00:41:36 »
Gefeliciteerd!
Die 9 mm potjes zijn echt een uitkomst.  Afgelopen middag heb ik ze in mijn eq pedaal gebruikt. Misschien een tip voor je :
Ik heb kleine stukjes vero aan de contacten van de pots bevestigd. Dat scheelt enorm bij het bevestigen van de bedrading. Het is gemakkelijker de draadjes aan de vero te solderen dan rechtstreeks op de potmetercontacten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk